4 Julai 2012

DAUN LIMAU PURUT

Ada sesiapa yang tak kenal daun limau purut?atau mungkin juga ada yang tak kenal buah limau purut?.Daun limau purut ni biasanya dicampurkan dalam masakan yang berkuah untuk memberi rasa masam pada kuah tersebut dan yang paling popular adalah pada masakan tomyam.

Manakala buah limau purut pula biasanya amat popular pada kaum Melayu untuk digunakan bagi perubatan traditional.Buah ini jarang digunakan pada masakan atau makanan sebaliknya buah limau nipis atau limau kasturi lebih menjadi pilihan kerana rasanya yang lebih masam.Persoalannya kenapa ia dinamakan limau purut?mungkin kerana buahnya yang berkerut-kerut atau berkedut-kedut kut hehe..



 Siapa sangka dari cuma sehelai daun rupanya ia boleh menjadi satu pendapatan yang lumayan.Kalau dulu tak ada siapa yang terfikir yang daun limau purut ni boleh dijual dan dicantas sesuka hati tapi sekarang lihat saja berapa harganya.Sekilo rm10 bersamaan dengan rm1 untuk 100gram..lumayan tu kalau jual.


Manakala buah limau purut turut mendapat permintaan terutamanya pada pengamal perubatan traditional.Jadi, kalau ada sesiapa yang mempunyai tanah disekeliling rumah maka eloklah ditanam dengan pokok limau purut ni ataupun pokok limau nipis/kasturi kerana ia semakin mendapat permintaan yang tinggi.Lagipun pokok ini tidak sukar dijaga dan tidak perlu disiram baja kecuali jika ia ditanam bagi tujuan komersial kerana tambahan baja dapat memberikan hasil yang lebih.Selain dijual ia juga dapat kita gunakan untuk kegunaan sendiri sekaligus dapat menjimatkan belanja.

ozzy - baru bercadang nak tanam ...

7 ulasan:

  1. salam Jie..
    peluang perniagaan nih!
    Mrs aku time raya je
    cari daun nih buat rendang
    atau tomyam..sebab aku bukan
    suka sangat keduanya..huhu

    BalasPadam
  2. terus terbayang bayang tomyamm yummy!

    kt kg pun ada jgk pkok tp bila kat bandar nih semua kena beli

    BalasPadam
  3. salam..

    mak sy suka le tanam kat rmh

    BalasPadam
  4. salam ozzy...

    mia ada tanam 2 pokok je limau purut ni... buat guna sendiri

    BalasPadam
  5. Daun limau nih biasanya buat tomyah ajelah

    P/s: Lama dah x dtg sini..apa khabar ozzy??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mak Lagenda..

      Sihat alhamdulillah..terima kasih krn masih sudi singgah ke sini

      Padam
  6. Salam semua. Sy mempunyai ladang limau purut dan sedia membekalkan daun tersebut kepada sesiapa yang memerlukan. Betul! Pertanian merupakan satu perniagaan.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...