17 November 2012

CINCIN PENAMBAT DAN KESANNYA

Sebut pasal cincin apa yang kita bayangkan adalah jari yang dihiasi dengan berbagai rekabentuk cincin yang menarik.Kalau dulu itulah saja yang kita bayangkan bila sebut pasal cincin.

Selain menjadi alat perhiasan di jari, pemakaian cincin juga memberi maksud atau makna yang berbeza. Ketika menjalin ikatan pertunangan atau perkahwinan cincin digunakan sebagai tanda kalau perempuan dah tentunya cincin emas manakala lelaki biasanya cincin suasa.Pada kaum wanita sudah tentunya berbangga dengan cincin emas sebagai aksesori di jari tetapi bagi kaum lelaki mereka lebih gemar mencari cincin yang mempunyai nilai atau fungsinya yang tersendiri kerana masih ramai lagi yang percaya kepada khasiat batu cincin samada untuk tujuan perubatan mahupun kepercayaan lain meskipun ramai yang sedia maklum bahawa perbuatan itu adalah syirik.

Selain dari pemakaian di jari, cincin turut mendapat sentuhan innovasi khususnya pada kaum lelaki di mana penggunaannya bukan pada jari tapi pada kemaluan lelaki.Menurut pakar sakit tuan yang tidak asing lagi dalam negara kita Dr Ismail Thamby fungsi cincin ini yang lebih dikenali sebagai cincin penambat  adalah untuk menambat darah yang masuk ke dalam zakar bertujuan untuk mengekalkan ereksi.Beliau telah mencipta cincin penambat ciptaannya yang dikenali sebagai cincin kanda yang diperbuat daripada bahan getah dan telah diuji keberkesanannya untuk digunakan oleh lelaki.


Apabila ramai yang mengetahui keberkesanannya apatah lagi telah mendapat kelulusan dan pengiktirafan dari individu yang bertauliah seperti Dr Ismail Thamby ini maka muncullah saingan dari berbagai produk lain dengan  tujuan dan fungsi yang sama tetapi dari bahan yang berlainan kononnya dapat memberi kesan yang lebih maksima.Harga yang ditawarkan juga jauh lebih rendah daripada yang dikeluarkan oleh Dr Ismail tetapi sudah tentu ada perbezaannya samada dari segi kualiti atau ketahanan, keselamatan, kebersihan dan berbagai faktor lain lagi kerana produk tersebut tidak diuji atau dianalisis terlebih dahulu.

Menyedari sambutan hangat yang diterima dan hasil dari innovasi terkini maka muncullah pula produk seperti gambar di atas dengan fungsi yang sama tetapi diperhebatkan lagi dengan penambahan 'vibrator' bertujuan untuk memberi kepuasan yang paling maksimum..hyper maksimum la kut hehe..Ianya ditambah dengan motor kecil yang bergetar dan digerakkan oleh bateri kecil seperti bateri jam yang boleh ditukar.Harganya juga jauh lebih murah berbanding cincin ciptaan Dr Ismail yang tidak bergetar tetapi tidak diketahui sejauh mana keberkesannya atau kehebatannya kerana tidak ramai yang berani tampil untuk membuat pendedahan atau pengakuan.

Terkini muncul pula innovasi yang tidak lain dan tidak bukan samada ciptaan orang melayu atau orang indonesia menggunakan kayu yang dibentuk seperti cincin atas tujuan yang sama iaitu sebagai cincin penambat.Diperbuat daripada kayu yang dikenali sebagai 'kayu hikmat' ianya didakwa lebih hebat daripada cincin yang sediaada yang diperbuat daripada getah.

Sewaktu bertemu dengan seorang rakan yang memperkenalkan dan menjual produk ini perkara pertama dalam fikiran aku adalah "bodohnya diaorang ni..sungguh tak logik pakai cincin ni".Maka berlakulah pendebatan antara kami berdua.Dia bersungguh mengatakan cincin ini amat bagus dan amat berkesan ketika memakainya apabila aku tanya yang dia dah cuba ke belum.Tiba giliran aku untuk berhujah untuk mengatakan cincin ini amat mengarut berdasarkan logik akal meskipun aku bukanlah Dr sakit tuan.Aku bertanya bagaimana sekiranya darah yang berada di dalam zakar tersumbat dan membuatkan berlakunya ereksi yang kekal untuk jangkamasa yang lama (tak nak turun)?persoalannya macam mana nak keluarkan cincin tu? tak kan nak panggil bomba kut tolong cabut atau potong cincin tu...

Hujah aku yang ke dua kita semua khususnya kaum lelaki yang peka dengan 'alat sulit' kita yang berharga tu mesti sedia maklum bahawa terdapat beribu urat halus padanya.Apa berlaku sekiranya urat tersebut putus kerana dijerut dengan cincin kayu hikmat ini?.Dari segi logik cincin getah lebih kurang berisiko berbanding cincin kayu kerana getah bersifat elastik atau kenyal dan lembut.

Meskipun dia terus berhujah bahawa produk ini berkesan (mungkin untuk melariskan produknya) tapi bagi aku ia memang mengundang risiko yang sangat tinggi.Hujah aku yang terakhir adalah " ingatlah, inilah saja barang yang paling berharga yang kita ada, kalau punah dah tak boleh ditukar ganti..tak ada spare part lagi dah kalau ada pun spare part palsu tapi nilainya tak sama dengan yang origional..kalau asyik tidur je tak bergerak, duit berjuta pun dah tak ada gunanya lagi"...

Tak kiralah walau apa jampi serapah yang dibaca sekalipun bagi aku ianya tetap mengarut.So, jangan cuba-cuba kalau sayangkan 'harta' kita.

ozzy - macam-macam ada...guna akal untuk berfikir

5 ulasan:

  1. Kawan biasa pakai cincin perak aje tak penoh try hak jenis ginie hehehe :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. akuanakpahang.. cincin perak pakai di jari dah la weh ..jgn cuba-cuba sarung ke situ hehe

      Padam
  2. uiks..ada sarung kt situ???Hmm..macam2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nisa .. macam-macam adaa skrg ni

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...