21 November 2011

FACEBOOK BUKAN FACEBLOG

Sebut saja facebook sapa yang tak kenal kan? dari budak sekolah sampailah golongan dewasa boleh dikatakan masing-masing dah ada akaun facebook hinggakan budak sekolah yang masih belum cukup umur pun boleh join dengan menukar tarikh lahir dan umur.Ada bermacam tujuan akaun facebook ini diwujudkan samada untuk mencari atau mengumpul rakan lama atau mengumpul kenalan baru.

Ada juga yang menggunakan facebook sebagai platform untuk memperkenalkan dan mempromosi perniagaan yang mereka jalankan dan ia merupakan satu langkah bijak itupun jika kena dengan caranya dan jika rezeki memihak kepadanya.Namun ramai yang tersilap apabila suka menggunakan 'tag' pada kawan yang lain untuk mempromosikan produknya kerana ramai yang kurang menggemari cara ini apatah lagi jika produk tersebut banyak terdapat di pasaran.

Begitu juga dengan blogger yang gemar menggunakan facebook sebagai tempat untuk mereka postkan setiap entry yang diterbitkan dengan harapan untuk meraih traffic dari rakan mereka di facebook dan kaedah ini adalah antara cara yang sering digunakan oleh blogger untuk meningkatkan traffic.Memang diakui ianya terkandung di dalam salah satu tips yang sering diperkatakan dalam teknik untuk meningkatkan traffic blog.Namun akibat terlalu tamak untuk mendapatkan traffic tanpa mereka sedari mereka sebenarnya terus kehilangan traffic akibat terlalu ghairah memaparkan blog mereka di dalam facebook., tapi apa sebabnya?

Antara sebabnya adalah kawan-kawan mula menyampah bila wall di facebook mereka hanya penuh dengan topic blog yang sama kita postkan apatah lagi jika kisah yang kita paparkan langsung tak menarik minat mereka untuk membacanya.Aku berpendapat jika untuk setiap entri hanya satu post mungkin kawan hanya perhatikan atau biarkan saja dan lama-kelamaan ia akan turun kebawah dengan cepat tetapi jika cara auto seperti dari RSS Graffiti , Twitter dan sebagainya maka wall rakan lain turut penuh dengan posting tersebut yang memaparkan entri yang sama.

Lama kelamaan rakan-rakan mula naik bosan dan apa yang berlaku?.Demi menjaga hati, kawan kita tak cakap apa-apa tapi dalam diam cara mudah yang mereka lakukan adalah dengan klik 'hide story' dari kita sebab kalau nak klik 'unfriend' rasa macam kejam sangat kan !!.
Bila rakan dah 'hide all story' daripada kita dan bila ianya berlaku bermakna walau apa saja yang kita tulis di wall kita kawan-kawan tidak lagi tahu termasuklah entri blog yang kita postkan tidak lagi 'appear' pada wall mereka. Akhirnya jadilah kita macam syok sendiri langsung tak dapat apa-apa apatah lagi kalau kita sendiri pun berat sangat nak menegur dan bertanya khabar atau komen di facebook rakan-rakan yang lain...kan dah rugi tu, kecualilah jika kita ni popular macam artis kannn..

Kerana itu berpada-padalah walau nak raih traffic sekalipun.Fikirlah dan consider sama perasaan orang lain terutamanya rakan-rakan kita di facebook yang bukan semuanya berminat dengan blog. Jangan sampai nanti kawan-kawan kata " serabut betullah..buat semak wall aku jelah dia ni .. ini facebook ke faceblog ?? ".


ozzy - berpada-pada selalu....

4 ulasan:

  1. Salam Pozi nak gonerkan.. itu aje cara yang ada sekarang nie nak meraih traffik huhuhu... pun gitu terkadang kawan berpada juge :) yang mana patut yang berkaitan dgnnya akan kawan upkan juga :)

    BalasPadam
  2. SALAM,
    SETUJU, GUNAKAN DGN BERPATUTAN

    BalasPadam
  3. Saya guna facebook lebih kepada nak contact kawan lama @ dengar khabar berita dari kawan-kawan. Sebenarnya tak ramai pun kawan tau saya ada blog. Seganlah nak kabo..

    BalasPadam
  4. saya sama seperti nisa...blh di kira rasanya sepanjang berfb jrg sgt publish psl blog

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...