16 April 2013

TAK SAYANG KE DENGAN AMALAN KITA?

Sebagai umat Islam kita semua tahu bahawa antara perkara yang akan dihitung di akhirat nanti adalah amalan kita semasa kita hidup di dunia ini.Kalau baik amalannya maka baiklah ganjaran yang akan kita terima dan begitulah sebaliknya jika banyak amalan buruk atau jahat maka bersedialah kita untuk terima hukuman dan balasannya.

Setiap dari kita mengimpikan ganjaran yang baik buat kita kerana itu kita cuba perbanyakkan amalan kita dan berusaha untuk menutup ruang atau sekurang-kurangnya mengecilkan ruang dari membuat dosa. Dalam ertikata lain kita maximumkan amalan baik dan minimumkan amalan yang tidak baik.

Dalam setiap tindakan kita mungkin kita dah merasakan apa yang kita lakukan itu bukanlah satu dosa lantaran kita beranggapan bahawa kita berada di pihak yang benar tetapi kita lupa bahawa yang menentukan dosa dan pahala itu adalah Allah yang maha esa.Kita juga sering terlupa bahawa kita mampu menipu dan mengaburi mata orang lain tetapi kita tidak akan sesekali berjaya menipu Allah yang maha kuasa hatta hanya sekadar niat sekalipun.

Dalam keghairahan dan ketaksuban kita ketika berbicara tentang dunia politik tanpa kita sedar di sinilah kita menghimpun semula dosa yang cuba kita kambus.Sering aku perhatikan ramai diantara kita yang menghabiskan waktu di masjid atau di surau antara solat maghrib dan solat isya' dengan bersembang tentang politik.Topik yang dibualkan pastinya berkaitan isu semasa samada dipetik dari berita yang dibaca ataupun yang dibawa oleh orang lain.Sekiranya berita tersebut adalah berita yang tidak sahih atau berita palsu maka ianya boleh kita anggap sebagai fitnah.Apabila menjadi fitnah dan kita sebarkan lagi berita tersebut maka kita turut tergolong menjadi orang yang menyebar fitnah dan di sinilah dosa kita mula terhimpun tanpa kita sedari.

Dari segi zahirnya penampilan kita tiada cacat celanya dengan mencontohi dan mengikuti syariat dan panduan yang telah digariskan dalam Islam.Begitu juga dengan tingkahlaku dan amalan kita segalanya dijaga dan dilaksanakan sebaik mungkin.Sayangnya segalanya menjadi sia-sia kerana sikap maksum kita terhadap dunia politik yang seringkali menonjolkan banyak kepalsuan dan fitnah.Sesuatu yang perlu kita tanya pada diri kita sendiri adalah "wajarkah aku perkatakan tentang perkara ini sedangkan aku sendiri tidak pasti samada berita yang aku sampaikan ini benar atau tidak?"seterusnya kita bertanya lagi pada kita sendiri mahupun rakan yang lain "tak sayang ke dengan segala amalan kita selama ini?".
  
Ada dikalangan kita yang amalannya sedang-sedang saja dan jarang ke masjid tetapi terhindar dari perlakuan fitnah ini samada beliau tidak berminat untuk memperkatakan tentangnya ataupun sedar bahawa ianya boleh menambah dosa maka setelah dihitung dan ditimbang dosa pahalanya silap-silap dosa pahalanya sama berat dengan mereka yang sering ke masjid.Justeru itu wajarlah kita bertanya pada diri kita "tak sayangkah aku pada amalan aku selama ini?".Daripada menabur fitnah dan menjaja cerita atau berita palsu alangkah baiknya jika waktu antara solat maghrib dan solat isya' itu diisi dengan membaca Quran atau melakukan perkara lain yang lebih berfaedah.

Lebih malang lagi apabila berita fitnah ini dipanjangkan lagi ke kedai kopi setelah habisnya solat isya' dan ditambah lagi dengan adunan maki hamun serta cacian dan hinaan maka apa lagi yang tinggal pada kita ketika melangkah pulang ke rumah?.Jika pada awalnya sebelum maghrib sewaktu melangkah menuju ke masjid untuk solat berjemaah kita mengharapkan bekalan pahala berlipat kali ganda malangnya sewaktu pulang ke rumah yang banyak kita bawa hanyalah bebanan dosa.

Seharusnya kita perlu sedar bahawa mereka yang berada dalam dunia politik sememangnya dibayar gaji untuk berpolitik.Maka tidak hairanlah sekiranya mereka diserang atau menyerang seteru mereka dengan apa cara sekalipun kerana ada imbuhan buat mereka.Sedangkan kita, apakah imbuhan yang kita dapat?mungkin cuma dosa yang sia-sia...fikir-fikirkan dan renung-renungkan.

ozzy - sampai masa pergi mengundi...

5 ulasan:

  1. Woah! I'm really enjoying the template/theme of this blog.

    It's simple, yet effective. A lot of times it's hard to get
    that "perfect balance" between user friendliness and visual
    appearance. I must say that you've done a superb job with this.
    Additionally, the blog loads super quick for me on Internet explorer.

    Outstanding Blog!

    Also visit my homepage; Easy plumbing contractor Emergency

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  3. MGLSarees.com - Shop Best Mangalagiri Handloom Cotton and Pattu Sarees | Dress Materials - Shop for the exclusive stylish and ethnic handloom sarees online at great price. ✯FREE SHIPPING Andhra Pradesh –Telangana (Hyderabad). Select from the best range of womens Dress Materials. Buy handloom silk and pattu sarees online, buy exclusive handloom cotton saris online, purchase handloom cotton sarees online, latest designer handloom saris, attractive prices, worldwide express shipping. MGLSarees - Mangalagiri Cotton and Pattu Sarees | Handloom Sarees | Dress Materials | Buy Mangalagiri Sarees Online at Low Prices.
    Mangalagiri Sarees Online | Handloom Sarees | Mangalagiri Dress Materials
    Mangalagiri Cotton Sarees Online | Mangalagiri Sarees | Mangalagiri Handloom Sarees Online
    Buy Mangalagiri Sarees Online at Low Prices
    Mangalagiri Pattu Sarees | Mangalagiri Pattu Sarees Online
    Mangalagiri Dress Materials Online

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...