3 Oktober 2011

ANDA MEMANG GEMUK JIKA..

Gemuk yang berlebihan atau dikenali sebagai obesity merupakan satu penyakit yang amat ditakuti terutama oleh golongan wanita kerana ia akan mencacatkan penampilan mereka.Selain dari itu masalah berat badan berlebihan turut mengundang berbagai jenis penyakit seperti sakit jantung, darah tinggi, diabetes dan bermacam lagi penyakit lain akibat lemak yang banyak terkumpul di dalam badan.

Masalah gemuk merupakan satu perkara yang sering diperkatakan oleh masyarakat di seluruh dunia kerana tabiat makan yang tidak terkawal serta jarang bersenam selain dari faktor keturunan.Jika disebabkan oleh faktor keturunan ada antara mereka yang dapat menerima keadaan diri mereka secara positif dan ada yang kecewa serta mengalami gangguan mental terutamanya apabila diejek oleh kawan-kawan selain dari penampilan yang dirasakan tidak menarik.

Pasti ramai yang tahu cara untuk mengira Indeks Jisim Tubuh (BMI) iaitu :

Berat tubuh badan(KG) bahagi dengan ketinggian(M) kali/darab dengan Ketinggian(M) 

Contoh : Jika berat badan anda 85 kg dan ketinggian anda 1.70 m, caranya: 85 / (1.70 x 1.70) =
85 / 2.89 = 29.4

Sekiranya BMI anda:
* Kurang daripada 20, kurang berat (kurus)
* 20 hingga 24.9, normal
* 25 hingga 29.9, berat berlebihan
* 30 dan keatas, dikategori obes

Ramai yang tidak terlalu gemuk tapi merasakan yang diri mereka semakin gemuk.Aku yakin anda yang sedang membaca pasti pernah mengalami perasaan ini kan?.Dari satu sudut perasaan tersebut adalah bagus kerana itu bermakna kita peka pada diri kita sendiri tetapi dari sudut yang lain ia menjadi kurang bagus jika kita terlalu memikirkannya dan membuatkan hidup kita tertekan.

Jangan stress atau terlalu bimbang kerana ada cara mudah untuk mengetahui apakah anda sememangnya gemuk atau terlalu gemuk.Caranya adalah dengan berbaring, sekiranya perut anda rata itu bermakna anda masih belum terlalu gemuk atau berada dalam kategori terlalu gemuk.Kalau berdiri depan cermin nampak perut ke depan jangan susah hati kerana selagi anda berbaring perut anda masih rata itu tandanya anda belum terlalu gemuk hehe..

Cara kedua adalah dengan berdiri dan lihat ke arah bawah.Kalau kesemua jari kaki masih boleh dilihat itu bermakna anda masih belum terlalu gemuk hehe...
Tapi kalau semua 'objek' dah tak nampak dan cuma nampak perut itu maknanya anda telah memasuki fasa terlalu gemuk hehe..Ada juga yang cuba menipu semasa melakukan proses ini dengan panjangkan lehernya ke depan..lepas tu dia kata 'eh aku ok lagi'.

Mana aci macam tu ..tu dah kira menipu diri sendiri tu hahaha...Tak apalah yang penting kita kena perlu berfikiran positif dan berusahalah sikit kan contohnya buat senaman yang mudah dan jika merasakan kegemukan kita semakin serius eloklah buat sesuatu tapi jangan sampai tertipu dengan ubat untuk kuruskan badan atau diet kerana ada yang bagus dan ada juga yang tidak bagus.Kalau tersilap beli bukan hanya duit habis malah penyakit lain pula yang datang menimpa.

cer tengok..cer tengok..jengok jangan tak jengok hehe...

ozzy - dah check BMI..masih dalam ketegori normal tapi semakin menghampiri border line erkk...

10 ulasan:

  1. Salam Pozi, Kawan nie mungkin dalam ketagori boroi juga sikit tapi tak gemuk :)

    BalasPadam
  2. Akuanakpahang..W'salam..

    Kalau boroi tapi bila baring masih rata kira ok lagi tu..cer tengok & jengok hehe..

    BalasPadam
  3. As'salammualaikum en.ozzy...

    Saya teringin nak lihat ke bawah dan x dapat lihat jari2 kaki tapi sebaliknya sentiasa lihat je...

    BalasPadam
  4. ozzyy...ahaha kelakar betol. xaci tu kalau panjangkan leher...

    BalasPadam
  5. W'salam Amy..

    sabarlah..akan sampai masanya nanti x dpt tgk jari kaki tu hehe..

    BalasPadam
  6. Sue..

    Memang x aci kalau buat camtu hehe..

    BalasPadam
  7. Koi nye aras penanda gemuk lain..
    Kalau jeans agak ketat di bhgn pinggang
    kira gemuk dah tu...huhuhu...

    pas raya n bln posa aritu mmg bertambah lemak tepu...skang sibuk wat detox balik...

    BalasPadam
  8. Ozzy,
    kawannya BMI so far ok....

    Shinju - apa kisoh,selalu makan sambal itam buat badan jadi slim melim....

    BalasPadam
  9. MD - masalahnye bukan makan sambal itam jer...nasi pun sama..sesuap sambal itam,3 suap nasi...nak kaber pedas..huhuhu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...