1 Oktober 2011

KENCING

Kencing atau disebut juga buang air kecil merupakan satu proses penting pada sistem tubuh manusia untuk mengeluarkan cairan atau sisa terlarut yang telah diproses oleh ginjal.Kerana itu sikap suka menahan kencing amat membahayakan dan boleh mengakibatkan terjadinya radang pada pundi kencing serta menimbulkan implikasi yang serius pada buah pinggang.

Ada berbagai info tentang kencing dari sudut kesihatan hinggalah kepada perumpamaan.Biasa kita dengar orang menyebut 'kalau bapak kencing berdiri, anak kencing berlari' iaitu perumpamaan yang direka merujuk pada perlakuan seorang anak yang mewarisi sikap buruk bapa.

Kemudian perkataan kencing turut merujuk pada seseorang yang telah ditipu atau kepada seseorang yang suka menipu dan digelar sebagai kaki kencing.Kalau kena tipu pula akan disebut dah kena kencing.Apa kaitannya kencing dengan penipu atau yang kena tipu ni?...

Kalau masuk ke dalam hutan kita diingatkan agar berhati-hati kalau nak kencing.Nak kena minta izin dulu atau jangan kencing di busut atau di tempat yang dikatakan berpenunggu.Begitu juga bila seseorang yang dalam keadaan terlalu takut dikatakan takut sampai terkencing.


Kalau orang lelaki kita boleh lihat satu pemandangan biasa bagaimana mereka kencing dan tempat untuk mereka melepas hajat memang memerlukan mereka berdiri pada posisi yang disediakan.
Tapi macamana pula kalau bekas tersebut turut disediakan di tandas wanita?agaknya macam ni lah kot keadaannya hehe..Pada mereka yang nak tahu lebih lanjut atau nak sahkan samada betul atau tidak bolehlah menyamar jadi perempuan atau pergilah skodeng ke tandas wanita tu hehe...

Kalau pakai kain agaknya macam nilah gayanya isshhh...kalau pakai seluar agaknya kena sediakan straw atau getah paip la kot hehe..macam-macam sekarang ni.





Tapi dalam semua bab kencing memang tak boleh lawan dengan dia ni.Baginya kalau nak kencing memang tak ada pantang larang.Kalau kita kencing merata silap-silap boleh kena penyakit tapi dia ni kalau kencing orang lain yang akan dapat penyakit.


 Apa pandang-pandang?? nak kena kencing !!!

Begitulah antara kaitan kencing dalam kehidupan kita hari ini...

ozzy - jangan sampai terkencing...

9 ulasan:

  1. Nak lawas kencing minum air rebusan barli....

    BalasPadam
  2. aku selalu gak kena kencing kalau berjanji dengan orang..berjanggut menunggu tak timbul2..hancing...

    BalasPadam
  3. salam.
    bila pompuan nak dapat
    taraf sama macam lelaki..
    ginilah jadinya,tapi..ko sure
    ke gambo belakang macam
    pompuan tu..entah ada belalai
    juga..he he

    BalasPadam
  4. eiii geli lak tengok yg angkat kain tuh....

    BalasPadam
  5. hahaha,tu mesti laki tu,xkanla pompuan,abis leleh la kalo pompuan,kah3x..kalo tikus kencing,bwak wabak leptospirosis la kt kita

    BalasPadam
  6. hahaha..betui kata nisa. Geli tgk dan mmg x bely bayangkan mcmna pompuan kencing berdiri tu. Eiii..yak!

    BalasPadam
  7. Salam Pozi, kalau kencing tak lawas merana jiwa :(

    BalasPadam
  8. info tentang kencing tidak lawas di SIHAT SELALU - Masalah Kencing Tidak Lawas

    BalasPadam
  9. MInta maaf, typo error.

    Gambar itu bukan pondan tetapi perempuan.

    Kalau nak tahu, di Ghana, perempuan kencing berdiri.

    tengok website ini

    http://www.bigfoto.com/africa/ghana/ghana-66.jpg

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...