1 November 2011

HORMAT DAN DIHORMATI

Budaya hormat menghormati antara satu sama lain merupakan satu budaya yang masih kekal khususnya pada masyarakat Melayu yang memang diasuh sejak kita masih kecil lagi.Bagaimanapun lama kelamaan budaya ini semakin terhakis biarpun ia sering diterapkan samada di rumah mahupun di sekolah dan yang tinggal hanyalah perkataan hormat itu saja dan tidak lagi pada perlakuan zahirnya.

Ingin dihormati merupakan satu hakikat yang ada di dalam diri setiap daripada kita.Namun ia menjadi satu konflik disebalik sikap rendah diri yang wujud di dalam diri kita orang Melayu khususnya.Kita ingin dihormati tetapi kita cuba menepis penghormatan yang diberi kerana tidak mahu dilabel sebagai seorang yang berlagak namun sebaliknya apabila kita tidak dihormati ramai yang mempertikaikan kenapa dia tidak dihormati sepertimana orang lain yang dihormati.Apabila konflik ini bersarang maka timbullah sifat dengki dan iri hati pada orang lain.

Berlainan pula dengan bangsa cina (dalam negara kita) kerana jika kita lihat bangsa cina mereka bangga apabila dihormati dan mereka turut menghormati sesama mereka.Sebagai contoh mereka membiasakan menggunakan gelaran "mr" atau "miss" sesama mereka sekaligus mengheret orang lain atau bangsa lain supaya turut memanggil mereka dengan gelaran "mr" walaupun mereka itu hanya seorang driver lori. Namun agak jarang kita dengar mereka memanggil orang Melayu sebagai encik meskipun dia adalah seorang pengarah urusan di sesebuah syarikat.Sesama kita sendiri gelaran encik atau cik juga agak berat untuk disebut..kerana apa? kerana kita tidak mahu menghormati dan kita juga tidak mahu dia dihormati. Sedangkan dalam masa yang sama kita tetap memanggil kaum lain dengan gelaran "mr" atau "miss" samada di dalam perbualan mahupun telefon dan mereka juga bangga dengan membiasakan diri mereka sebagai "mr" atau "miss" tapi kita??...

Begitu juga penghormatan mengikut anarki ataupun usia seseorang.Kebiasaannya mereka yang lebih tua akan dihormati dengan panggilan pakcik/makcik atau kalau lebih tua lagi akan dipanggil atuk/nenek.Namun dalam tidak sedar satu panggilan yang seharusnya diberi pada mereka yang berusia lebih tua daripada kita adalah panggilan abang atau kakak.Tanpa kita sedari panggilan abang kini semakin terhakis dari bibir mereka yang lebih muda dan ramai antara kita yang lebih selesa memanggil dengan panggilan brother atau bro.Antara sebabnya ia berhubung kait dengan soal penghormatan dan panggilan abang itu sendiri kini lebih terarah pada seorang suami sedangkan panggilan tersebut sebenarnya pada satu ketika dahulu bukan asing disebut pada mereka yang lebih berusia dari kita.Aku sendiri tertanya-tanya kenapa ia semakin menjadi satu sebutan yang berat??..

Satu lagi budaya yang semakin terhakis adalah budaya menunduk apabila berjalan atau melalui orang yang lebih tua.Ini dapat dilihat dengan jelas ketika kita berada di masjid khususnya ketika sembahyang jumaat, betul kan? pasti kita dapat lihat murid-murid atau kanak-kanak yang masih bersekolah hanya berjalan selamba di depan orang tua tanpa menghulur tangan sambil menunduk malah ada juga yang tanpa rasa bersalah terus melangkah kaki jemaah yang lebih tua.Apakah kita tidak menyedari atau kita sengaja membiarkannya? lantas akhirnya lama-kelamaan ia menjadi satu kebiasaan dan kelaziman.

Maka ungkapan yang sering kita dengar "yang tua dihormati dan yang muda dikasihi" bakal menjadi "yang tua tak perlu dipeduli dan yang muda mesti dikasihi" sekiranya ibubapa terlalu memanjakan anak dan tidak suka anaknya ditegur atau dinasihati.Justeru itu tidak mustahil sikap menghormati sesama kita terus lenyap seandainya ia dibiarkan berlalu ditambah lagi dengan sifat dengki dan iri hati yang semakin membiak dikalangan kita...akhirnya kita semakin Layu.

Teringat pada satu ketika aku pernah terbaca kenapa pintu masuk ke dalam penjara dibina dengan rendah. Menurut warden penjara tujuannya adalah supaya sesiapa saja yang akan melangkah masuk ke penjara mesti menundukkan kepala tanpa mengira apa jua pangkat dan kedudukannya.Ini sebagai simbol bahawa sesiapa saja perlu menunduk sebagai tanda hormat.

Suka atau tidak apa yang kita saksikan kini adalah bangsa kita bangsa Melayu semakin tidak dihormati kerana kita juga saling tidak menghormati sesama kita dan kita juga mengajar orang lain agar tidak menghormati bangsa kita sendiri tetapi kita pula sebenarnya ingin dihormati.Apa kesudahannya? tidak Melayu hilang di dunia? tapi mungkinkah adat yang akan hilang dari dunia??..

ozzy - teringat kata pepatah " biar mati anak jangan mati adat "..

4 ulasan:

  1. Bak kata bijak pandai... hormatilah org lain sekiranya kita ingin dihormati yak.

    BalasPadam
  2. Akuanakpahang..
    kadang2 kata-kata spt itu cuma digunakan sebagai perhiasan tapi sikapnya berlawanan dgn apa yang dikata

    BalasPadam
  3. betol tuh, skrg dah kureng la budak2 melintas depan org tua, tunduk hormat...kalau masa kite kecik2 dulu, ha ngko depan depan tu jugak kena tegur.

    BalasPadam
  4. Bonda selalu pesan pada amy , kalau kita nak orang hormat diri kita , kita kenalah belajar untuk hormat diri kita terlebih dahulu dan kemudian baru kita boleh lakukan kepada orang lain.. serius amy paling pantang kalau berdepan dengan orang yang tidak reti hormat sesama sendiri...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...