10 November 2011

SETELAH KITA MATI ~ APA YANG KITA TINGGALKAN

Populariti blog sebagai medium dalam menyampaikan berbagai cerita mahupun berita menyaksikan muncul berbagai tema serta  genre yang berbeza.Tidak kira apa jua yang kita tampilkan samada sebagai catatan peribadi, penyampaian maklumat serta info semasa termasuk gossip dan politik ataupun sekadar sembang santai, pernahkah kita terfikir sekiranya kita mati nanti apa yang kita tinggalkan di dalam blog kita?.

Sebagaimana sabda nabi Muhammad s.a.w apabila seseorang manusia itu (kita) meninggal dunia maka terputuslah segala amalannya kecuali 3 perkara yakni yang pertama ilmu yang berfaedah, kedua anak-anak yang soleh dan ketiga sedekah jariah semasa hayat kita.Di antara ketiga-tiga perkara tersebut apakah perkara yang boleh kita kaitkan dengan blog kita?cuma yang pertama iaitu ilmu yang berfaedah kerana ianya merangkumi segala aspek yang menyeluruh selagi penyampaiannya memberi manfaat kepada orang lain dalam apa jua cabang ilmu.Manakala perkara yang kedua iaitu anak yang soleh dan yang ketiga amal/sedekah jariah lebih kepada kehidupan peribadi kita di luar sana.

Setelah kita mati maka kita akan tinggalkan blog kesayangan kita ini untuk selama-lamanya bersama isi kandungannya kecuali jika kita sempat memadamkannya sebelum kita menghembuskan nafas kita yang terakhir ataupun kita sempat memberi kata laluan kepada orang lain untuk memadamkannya.Sekiranya banyak perkara buruk yang kita paparkan maka itulah yang akan kita tinggalkan buat selama-lamanya dan akan terus menjadi santapan dan bacaan orang lain termasuk kata nista serta fitnah terhadap sesiapa saja.

Dalam kehidupan seharian kita cuba kita lihat apa yang kita contribute atau sumbangkan semasa kita masih hidup di dunia ini.Jika banyak ilmu berguna yang kita curahkan maka ia termasuk dalam amalan baik yang kita tinggalkan termasuklah ilmu yang curahkan di dalam blog untuk dikongsi bersama.Apabila disebut sebagai sabda nabi Muhammad s.a.w tidak bermakna ia hanya meliputi ilmu agama sahaja kerana apa yang disebut adalah ilmu yang berfaedah yakni ilmu untuk kita dan juga turut memberi manfaat kepada orang lain.Bermakna justification pada 'ilmu yang berfaedah' itu merangkumi skop yang luas dalam apa saja cabang ilmu.

Satu perkara baik yang perlu kita tahu adalah sekiranya banyak ilmu yang kita kongsikan di blog kita, dapat kita lihat ia sering menjadi pilihan dari carian google oleh mereka yang ingin tahu tentang apa yang kita kongsikan meskipun apa yang kita tulis mungkin tidak terlalu detail tapi sekurang-kurangnya maklumat yang kita berikan boleh dimanfaatkan.Ini terbukti apabila blog aku sendiri sering menjadi pilihan mereka untuk mendapatkan maklumat melalui enjin carian google dan ini merupakan satu advantage pada kita walaupun kita semakin jarang update blog disebabkan kekangan masa atau masalah lain.

Lihatlah pada isi kandungan blog kita apakah penuh dengan fitnah dan maki hamun?.Mungkin ia juga satu advantage untuk meningkatkan traffic tapi tidakkah kita merasa bersalah? dan cuba kita bandingkan antara ilmu yang kita curahkan dengan isi yang sarat dengan fitnah, yang mana lebih memberi kepuasan dan yang mana akan membuatkan kita dibelenggu rasa bersalah suatu hari nanti?.Terkadang mungkin kita terlepas pandang dengan memaparkan apa jua berita yang di copy paste kemudiannya kita share ke blog kita tanpa kita sedari ianya adalah fitnah maka berita tersebut turut kekal di dalam blog kita untuk selamanya sehinggalah kita tiada lagi di dunia ini.

ozzy - semuanya akan kita tinggalkan suatu hari nanti...beringatlah.   

5 ulasan:

  1. N3 kamu menyedarkan saya sahabat...saya juga pasti ada n3 saya yg melepaskan geram terhadap seseorg individu..saya juga gunakan kata2 yg menyakitkan hati sekadar ingin memuaskan hati saya...InsyaAllah akan padamkan N3 tersebut...dan terimaskih juga atas pesan pesanan kamu ini...

    BalasPadam
  2. Assalam...
    Entry yang menginsafkan diri...InsyaAllah, akan cuba buat yang terbaik.

    BalasPadam
  3. Salam, Entri terbaik.. utk renuangan bersama... utk saya juga yang sering lalai ini :( harap2 lepas ini tidak entri yang mana mendatang keaiban pada diri sendiri dan org lain.

    BalasPadam
  4. Ya Allah ampuni segala dosa-dosa kami selama ini
    amin

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...