31 Januari 2013

MISTERI DI SEBALIK NOMBOR 13

Memperkatakan tentang nombor kita semua tahu kaum China merupakan kaum yang paling percaya tentang maksud nombor samada nombor tersebut memberi tuah atau membawa malang/sial.Kepercayaan ini adalah kerana sebutan nombor tersebut memberi makna dalam bahasa mereka.

Bagi kaum lain atau masyarakat lain yang turut percaya pada nombor tersebut mereka pun turut ikut dengan memberi anggapan yang sama walaupun bila nombor tersebut disebut dalam bahasa mereka ia tidak pun memberi sebarang makna!.(contohnya nombor 8 dalam bahasa melayu adalah 8 lah dan bukan kaya) Pernahkah kita dengar orang sebut "wahh.engkau sudah 8 lah sekarang, kereta besar duit banyak" ..tak ada kan!

sumber - http://falihinjasmy.blogspot.com/2011/01/gempar-misteri-tingkat-no-13.html

Di sesetengah tempat atau negara nombor yang sering diperkatakan adalah nombor 13 yang membawa maksud yang tidak baik atau malang/sial.Kerana itu di tempat mereka tidak ada rumah yang bernombor 13.Begitu juga dengan bangunan yang dibina tiada nombor 13 walaupun jika dikira ia terletak di tingkat 13! dan kerana itu juga tiada nombor 13 pada butang lift.Kemudian wujud pula friday night 13..apa cer pulak tu?fobia sungguh dengan no 13 ni ye...

Bagi kaum China pula mereka lebih percaya kepada angka 14 yang membawa maksud mati atau maksud yang kurang baik pada pemiliknya.Kerana itu juga bangunan yang mereka dirikan pula tiada nombor 14 dan tingkat tersebut akan jadi 13A dan kerana itu juga mereka tidak akan memilih rumah nombor plet bernombor 14.

Bagaimana pula dengan masyarakat kita yang beragama Islam?apakah kita juga percaya pada kedua-dua nombor tersebut?

Apa yang terkandung dalam Al-Quran yang turut memberi tafsiran menarik untuk direnungkan adalah dari surah Hud ayat 113 yang bermaksud " Dan janganlah kamu cenderung kepada orang yang berlaku zalim yang akan menyebabkan kamu dibakar api neraka, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun selain daripada ALLAH S.W.T.Kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan ". (Surah dan ayat ini amat popular pada penggiat politik).

Satu fakta menarik untuk direnungkan bersama tentang nombor 13 adalah ia merupakan nombor terakhir dan nombor yang sama dimiliki oleh setiap manusia di dunia ini sekiranya dicampurkan dua nombor terakhir tahun mereka dilahirkan dengan umor mereka.Sebagai contoh jika kita dilahirkan pada tahun 1978 dan umor kita ketika ini adalah 35 tahun apabila dicampurkan dua nombor terakhir untuk tahun 1978 iaitu 78+35(umor) hasilnya adalah 113.Jika tak percaya sila cuba campurkan dua nombor terakhir tahun anda dilahirkan dengan umor anda ketika ini hasilnya adalah tetap 13 (bagi yang lahir sebelum tahun 2000 semua hasilnya adalah 113 dan bagi yang lahir bermula dari tahun 2000 hasilnya adalah sama 13).

Sekiranya fakta ini diambil kira maka wajarlah kita bertanya dari segi logik akal benarkah nombor 13 ini membawa sial sedangkan itulah nombor yang dimiliki oleh seluruh manusia di dunia ini tak kira apapun bangsa atau agama mereka.Jika ia membawa sial bermakna semua manusia di dunia ini adalah sial!! ..ishhhhh!!! nak ke kita ngaku yang kita ni semua sial?..bukankah kita selalu berkata "bercakap berdasarkan fakta" dan itu adalah fakta berkenaan nombor 13 dan jika nombor 13 dianggap sial sebagai fakta maka terimalah kenyataan bahawa kita semua adalah pemilik nombor 13!!..

ozzy - semua tu karut dan kita pun jangan jadi pak turut..

5 ulasan:

  1. Bagi saya nombor tetap no,tiada maksud tertentu.Kalau nombor tu sama dengan no yg lain,pada saya hanya kebetulan.

    Ada seorang kawan kaki nombor,habis semua benda dia nak kait kan dengan no ekor :)

    BalasPadam
  2. lamanya tak datang sini sampai blog bertukar wajah...salam ozzy!

    BalasPadam
  3. cina dia sangattt tak takut malang kan.
    rumah nadia pon tingkat 14. tapi xde pon tingkat 14. dorang tukar jadi 13a. huhuhuhu

    BalasPadam
  4. Quality content is the important to interest the users to pay
    a quick visit the website, that's what this website is providing.
    Check out my web blog : made a post

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...