23 Julai 2010

BILA KESIBUKAN MELANDA

Dalam keterbatasan waktu terasa agak sukar untuk aku mencari ruang untuk update blog meskipun telah ada beberapa topik yang telah aku senaraikan untuk dibuat entry.Minggu ini adalah minggu yang agak sibuk dengan beberapa tugas di pejabat kerana itu aku hanya mampu untuk membalas kunjungan dari rakan-rakan yang singgah di sini.Minggu ini adalah minggu untuk internal audit ISO sebagai persediaan untuk external audit bulan depan dan aku sebagai auditor perlu audit 3 department dalam masa yang sama aku juga adalah auditee bermakna aku juga akan di audit bagi department aku.

Tugas lain juga turut perlu diselesaikan dan semalam aku perlu visit site iaitu ke Hospital Tawakal untuk melihat projek yang hampir kami siapkan.Hospital ini merupakan satu lagi hospital swasta dari KPJ (kumpulan perubatan johor).Apa yang menarik untuk projek ini adalah hospital ini merupakan hospital kedua yang menggunakan produk kami di dalam bilik pembedahan mereka yang dikenali sebagai "Digital OT".Apa yang membezakan digital OT (Operation Theatre) dengan bilik bedah yang lain adalah bilik bedah ini dilengkapi dengan cctv dan camera yang dipancarkan terus ke auditorium atau mini cinema.

Ini bermakna ahli keluarga akan dapat menonton secara live pembedahan yang sedang dijalankan oleh doctor secara detail di dewan yang disediakan.Peralatan yang kami supply di sini adalah "Guided Air Flow" yang berbeza dengan bilik bedah biasa yang menggunakan sistem konvensional yang dipanggil "Laminar Air Flow" di mana sistem yang kami praktikkan adalah 'Tri Directional' iaitu udara akan dibekalkan melalui 3 arah iaitu atas (horizontal),tepi (vertical) dan bersudut 45% (diagonal) menghala terus pada 'wound area'  (bahagian yang dibedah). Manakala sistem kenvensional yang biasa kita lihat di kebanyakan hospital hanyalah dari arah atas menghala pada patient.

Satu lagi perbezaan adalah sistem yang kami gunakan akan 'expose' udara keluar dari bilik bedah berbanding sistem biasa yang akan 'circulate' semula udara di dalamnya. Kami juga merupakan satu-satunya pembekal sistem ini di negara kita yang mana teknologinya berasal dari Swedish.Kedua-dua sistem ini fungsinya adalah sama iaitu membekalkan udara bersih ke dalam dewan bedah dan dimestikan memasang "Hepa Filter" yang bertindak sebagai penapis udara.

Penapis udara ini akan menapis kandungan bakteria sebanyak 99.9% dari udara yang dibekalkan dari AHU (AIR HANDLING UNIT) kedalam dewan bedah (OT).Ini bertujuan supaya udara yang dibekalkan kedalam dewan bedah adalah udara bersih (bacteria count 0.5 cfu/m3) bagi mengelakkan pesakit dari dijangkiti kuman/bakteria.

Sebelum ini hospital yang menggunakan sistem 'digital OT' ini adalah Hospital Prince Court Medical Centre (PCMC) atau pada awalnya dikenali sebagai Petronas Hospital iaitu sebuah hospital bertaraf 5 bintang yang terletak di Jalan Tun Razak berhampiran KLCC. Bersesuaian dengan tarafnya maka bagi golongan yang kesana pastinya juga yang banyak bintang.Hospital lain yang yang menggunakan produk ini adalah HKL iaitu hanya pada OT no 7 yang dikhaskan untuk pembedahan 'orthopaedic' (tulang) tetapi di sini tidak dilengkapi dengan kamera atau auditorium.

Hari ini pula aku ke projek yang hampir juga disiapkan iaitu Hospital Columbia Asia yang terletak di Balakong bersebelahan dengan Jaya Jusco.Columbia Asia kini merupakan pesaing utama pada KPJ yang mana mereka baru saja menyiapkan projek di Bukit Rimau yang terletak di Shah Alam.  Selain itu terdapat beberapa lagi projek yang sedang berjalan termasuk di India dan China dan juga produk untuk dibuat R&D.


5 ulasan:

  1. salam en.ozzy...

    singgah malam baca entry...amy tertarik dengan entry nie..

    BalasPadam
  2. salam Ozzy..
    begitulah hidup
    bila dah sibuk tu
    tak de mana dah nak mikir
    sama la kita..aku pun sibuk
    2-3 hari ni..

    BalasPadam
  3. wow, menarik maklumat aok ni. maklumlah bidang bbeza dgn bidang org biasa....

    t kasih bkongsi maklumat.

    slmt sibuk dan menyibuk diri... he3

    BalasPadam
  4. sibuk2 gak cik abg yg penting kesihatan kena jaga yerrrrrr

    i follow uuu kita tukar2 link kalau rajin singgah blog angah yee

    BalasPadam
  5. Digital OT kat bilik bedah ni.boleh melihat terus proses pembedahan.hhaa..canggih tu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...