28 September 2012

PETROL STESEN SEMAKIN KAYA SEMAKIN KEDEKUT


Sebut pasal minyak petrol topik paling popular adalah setiap tahun harga minyak naik.Semua negara sebenarnya memang berdepan dengan masalah kenaikan ini cuma mungkin tahap kenaikan atau nilainya di pasaran setiap negara yang berbeza.

Kalau nak cerita pasal kenaikan harga bahan api ni ceritanya takkan habis dan huraiannya juga panjang lebar dengan bermacam fakta serta auta.Walau dibawa ke sidang parlimen sekalipun ceritanya takkan habis dan takkan selesai betul tak?

Apa yang aku nak tulis ni pun al-kisah yang berkaitan dengan petrol stesyen juga.Bab kenaikan harga petrol tu biarlah pihak yang dipertanggungjawabkan pergi buat kerja.Cuma menjadi harapan aku sebagai rakyat biasa semoga harganya terkawal walaupun aku juga tahu harganya juga turut dikawal oleh pasaran dunia.

Apa yang nak aku perkatakan adalah berkaitan dengan gambar di atas tu yang aku snap di salah sebuah petrol stesen dalam negara kita ni.Tak payah aku sebut petrol stesen mana sebab kalau tengok pada warna latar belakangnya pun semua orang tahu nama stesen petrol yang popular ni.Pada yang belum tahu apa namanya itulah pengelap cermin kereta atau dipanggil sebagai 'wiper'.Tak tahu nak guna untuk apa? kalau dah nama pengelap cermin gunanya untuk lap atau cuci cermin lah...tapi kalau dah macam tu rupanya cuci lagi ke nak lap cermin? hah!!!..itu barulah satu soalan yang tepat.Jawapannya kalau dah macam tu rupanya ia bukan lagi dinamakan pengelap cermin kereta tapi lebih sesuai sebagai pengelap lantai untuk ganti mop lantai.

Pada awalnya aku sangkakan mungkin yang aku tengok tu je rupanya macam tu rupa-rupanya semua pengelap cermin yang ada semuanya sama.Tengok pada jumlah kenderaan memang banyak yang singgah sebab terletak di sebelah lebuhraya, jadi tak mungkin taukenya tak ada duit kot nak beli baru benda alah ni.Kesimpulannya taukenya memang kedekut dan kesimpulan kedua adalah mereka ini juga tidak perihatin dengan keperluan pengguna.

Kalau dulu ada pekerja yang ditugaskan untuk mengelap cermin kereta tapi selepas dilaksanakan sistem layan diri atau self servis tuan punya kereta terpaksalah bersihkan sendiri.Ingat lagi kenapa sistem layan diri diperkenalkan?.Sebabnya adalah untuk menjimatkan kos operasi iaitu dengan mengurangkan jumlah pekerja dan sebab kedua adalah sukar untuk mendapatkan pekerja.Ini bermakna apabila kos dikurangkan pendapatan taukenya akan semakin meningkat seterusnya tauke tersebut akan menjadi kaya dan semakin kaya betul tak? tapi takkanlah benda macam ni pun tak boleh sediakan? atau mungkin tauke stesen minyak mengharapkan benda macam ni tak perlu disediakan biar pengguna bawa sendiri.

Walau apapun perniagaan menjual minyak seperti petrol stesen ini memang satu perniagaan yang menguntungkan sebab ia menjadi keperluan penting pada semua pemilik kenderaan dan satu sebab lagi adalah minyak petrol ini walau lambat habis atau tersimpan lama ianya TAK AKAN BASI.

ozzy - manusia semakin kaya semakin kedekut...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...