20 September 2012

APA PANGGILAN UNTUK SUAMI ATAU ISTERI

                                                                   ( gambar hiasan )
Perkahwinana merupakan satu perkara yang amat dituntut oleh agama Islam kepada mereka yang berkemampuan dan itulah juga impian kepada setiap pasangan untuk mendirikan rumahtangga serta hidup bahagia bersama pasangan masing-masing.

Zaman dulu atau 30 tahun dulu ramai yang mendirikan rumahtangga melalui pinangan ibu bapa atau mengikut pilihan keluarga tapi zaman ini amat jarang kita dengar ianya berlaku.Zaman ini biasanya ramai yang berkenalan terlebih dahulu kononnya untuk mengetahui hati budi masing² sebelum membuat keputusan untuk mendirikan rumahtangga.Bermula dengan perkenalan yang disebut 'kawan' kemudiannya menjadi rapat sebagai kekasih juga disebut 'berkawan' dengan lebih rapat seterusnya melalui proses bertunang dan akhirnya diakhiri ke jinjing pelamin sebagai raja sehari sekiranya ditakdirkan itulah jodoh mereka.

Menarik untuk diperkatakan adalah kemesraan yang terjalin sewaktu bercinta dan bertunang.Ketika inilah mereka menjalani frasa yang mereka katakan untuk mengenali hati budi masing².Namun sejauh mana proses ini berjaya mereka harungi.Adat orang bercinta segalanya indah dan cantik dan bila hati dah suka proses ini hanyalah pelengkap pada soal hati mereka.Proses yang mereka lalui hanyalah untuk mengenali pasangannya dari luaran saja dan ketika ini jarang yang berterus terang serta ramai yang memilih untuk menyembunyikan kelemahan masing² kerana bimbang pasangannya akan mula menjauh atau mengundur diri.

Ketika ini ramai yang jarang atau agak keberatan untuk membicarakan soal perasaan kerana beranggapan ianya merupakan perkara yang mungkin agak sensitif pada pasangannya dan akhirnya ia terus tersimpan di dalam hati demi menjaga hati pasangannya.Ayat popular sebagai pengganti diri ketika ini adalah 'awak' selain dari I atau You.

Kerana 'terlalu' lama dan sebati dengan panggilan 'awak' akhirnya apabila telah diijabkabulkan panggilan ini terus kekal atas alasan telah serasi dengan sebutan tersebut dan alasan lain adalah pasangannya dapat terima dengan panggilan tersebut.Bagi pihak perempuan mungkin tiada masalah baginya meskipun ramai sebenarnya mengharapkan panggilan yang lebih manja atau mesra namun bagi pihak lelaki meskipun dimulut mereka berkata 'tak kisah' namun jauh di dasar hati mereka berkata panggilan tersebut tidak lagi sesuai dipanggil pada seseorang yang bergelar suami.Mereka sebenarnya lebih mengharapkan panggilan yang lebih menggambarkan diri mereka sebagai seorang ketua keluarga atau suami yang wajar dihormati.

Meskipun ia nampak kecil dan terpinggir tapi boleh memberi impak yang besar jika tidak ditangani atau dibawa berbincang.

ozzy - perasan ramai artis yang panggil 'awak' pada pasangannya dan tak hairan juga banyak pasangan artis yang bermasalah...

4 ulasan:

  1. Kalau panggil suatu nama cembungan yang disukai pasangan kita ok jugak boleh terus diamalkan "ayang" "anje" ker hehehe :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Akuanakpahang..

      Kadang nampak ngada-ngada ngat kalau panggil gitu hehe

      Padam
  2. hahhaa.cumel..dah kahwin panggilan hubby ok juga kan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Izera Nor..
      oklah tu..lebih baik dari panggil 'awak' pada suami

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...