1 Mac 2013

BILA BLOG JADI FORUM


Pada mereka yang dah lama berkecimpung dalam bidang ini sebagai blogger pasti pernah merasai berbagai pengalaman pahit manis sepanjang tempoh tersebut apatah lagi bila mereka aktif sebagai seorang blogger yang sentiasa mengemas kini blog mereka dengan berbagai bahan berita ataupun cerita.

Bila dah popular dan nama menjadi terkenal pastinya setiap entri mereka akan ditunggu oleh follower masing² untuk membaca entri yang ditulis dan seterusnya menurunkan komen masing².Ada juga yang baca cuma dua tiga baris terus tulis komen sebab malas nak baca habis.Ini dinamakan komen nak ambil hati atau komen ada makna hehe..

Tentu ramai yang seronok bila mendapat komen yang positif seperti pujian atau kata² semangat dan ramai juga yang mendapat maki hamun samada dikalangan blogger sendiri mahupun dari individu luar yang sering memilih sebagai 'anonymous'.Ada juga dikalangan blogger itu sendiri memilih 'anonymous' masa mengutuk bagi mengelakkan identiti sebenar mereka tersiar..haaa!! kalau senyum je makna pernah buat la tu kan hehe..

Blog yang paling mendapat komen berbentuk caci maki adalah blog politik hehe..kalau nak rasa dan berminat bolehlah create blog politik satu dan tengok 'Anon' datang serbu bagi komen.

Macamana pulak bila blog kita dah jadi macam forum?.Pernah terjadi pada blog korang tak?Biasanya ini berlaku bila entri yang kita hasilkan berbentuk info tentang sesuatu samada tentang sesuatu produk mahupun perkhidmatan.

Inilah yang aku sendiri alami bila blog aku dah jadi macam ruangan forum, dah jadi macam seisi soal jawab hehe..Walaupun entri ini yang bertajuk " Peluang Pelaburan Dalam Koperasi Felda "  telah lama diterbitkan iaitu pada 15 sept 2011 tapi sehingga ke hari ini masuk tahun 2013 masih ada lagi yang singgah untuk bertanya atau memberikan komen dan untuk tidak menghampakan aku akan cuba jawab setiap pertanyaan mereka walaupun aku sendiri bukanlah pakar yang tahu serba serbi tentang KPF.

Ini membuktikan bahawa blog kini menjadi semakin popular sebagai medium untuk menyampaikan berita ataupun maklumat dan kesempatan ini patut diambil oleh para blogger samada untuk memberi khidmat kepada umum dalam bentuk info ataupun mempopularkan diri mereka sendiri.Mana tahu kalau nasib baik boleh jadi macam blogger Hanis Zalikha yang kini disambar menjadi pelakon filem, bukanlah maksud aku semua blogger akan menjadi pelakon filem tapi maksud aku adalah mungkin kita akan diberi peluang yang lebih baik seperti penyanyi ke, penulis ke, juruhebah ke atau bermacam lagi tawaran lain yang lebih lumayan.

Inilah antara komen dan pertanyaan dari pembaca di ruangan komen dalam entri tersebut.


Kalau rasa nak tengok seisi soal jawabnya boleh klik DI SINI  dan kalau nak tolong jawabkan untuk aku pun boleh juga hehe.. begitu juga dengan entri berkenaan Pelan Rumah DI SINI  ...

Kalau anda juga seorang blogger, korang pula macamana? banyak terima komen positif atau negatif?

ozzy - moga dapat manfaat dari apa yang kita sampaikan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...