16 Mac 2013

KENAPA NAK TIRU

Pernah meniru?..tentu pernah kan, kalau tak banyak sikit ye tak?..tiru atau meniru ni pun ada dua jenis tiru yang baik dan tiru yang buruk.Boleh juga kata yang elok dengan yang tak elok atau yang berfaedah dengan yang tak berfaedah atau yang seumpama dengannya lahh...

Tiru benda yang elok memanglah bagus dan amat digalakkan contohnya meniru perbuatan atau perangai yang baik dan apa sajalah yang baik-baik supaya kita pun ikut menjadi baik seperti kata pepatah "yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan".

Itulah yang biasa kita dengarkan? tiru benda baik atau tiru benda buruk tetapi ada satu jenis lagi tiru yang tak ada motif.Maksudnya bila tengok orang lain buat dia pun ikut nak buat alasannya saja nak ikut trend semasa alasannya sebab ramai yang buat macam tu.Contohnya kalau yang ada kereta tu bila tengok orang lain buat lowered (rendahkan kereta) dia pun nak tiru, smart katanya.Kesannya? bila tempuh bonggol terpaksalah sengetkan kereta takut bawah kereta tersagat dek bonggol.Alasan lain sedap bila corner..macam lah start kereta terus corner je hehe..


Bila tengok kereta lain bertampal sticker kat bahagian bumper atas exzos kita pun ikut tiru tampal sticker kat situ tanpa bertanya atau selidik kenapa sticker tersebut ditampal di situ?.Bila ramai buat kita pun ikut tampal dengan alasan "nampak cantik ramai yang buat macam tu".Padahal sebab sebenar orang lain tampal adalah disebabkan exzos keretanya dah keluarkan asap hitam, jadi sebab nak lindung bumper keretanya dari kotor dengan asap maka sticker ditampal lah disitu.Yang kita ni enjin masih elok belum makan minyak hitam kata orang tu, ikut tampal sebab tengok ramai orang tampal..itu je sebabnya ..ini dinamakan ikut dan hehe..

Paling bahaya bab "ikut dan" adalah bila ada yang suka-suka alihkan kedudukan exzos mereka daripada kedudukan asal.Contohnya masa beli kereta exzosnya di kanan tapi kerana nakkan lain dari yang lain atau nak ikut macam kereta lain dia pun alihkan exzosnya ke arah berlawanan.Jika kita perhatikan spesifikasi setiap kereta kedudukan exzosnya adalah jauh daripada tangki minyak untuk mengelakkan risiko kebakaran samada dari haba panas exzos ataupun percikan api yang mungkin terbit dari exzos tersebut. Cuba perhatikan kenderaan anda mesti kedudukan exzos berlawanan dengan tangki minyak (kalau tangki minyak di kanan exzos akan dipasang di sebelah kiri dan begitulah jika sebaliknya).

Masih ingat lagi satu ketika dulu trend arial kereta dibengkokkan?.Ramai yang meniru gaya ini, tak pasal² arial yang tegak jadi bengkok hehe..Kisah asalnya kenapa arial tu bengkok adalah disebabkan tuan punya kereta tu tak dapat masukkan keretanya ke dalam garaj kerana arialnya tersangkut. Setiap kali nak masuk kereta tersangkut dengan arial, jadi terpaksalah dia masukkan arial tu ke dalam dan bila memandu terpaksalah dia tarik semula arial tersebut sebab siaran radio tak jelas.Akhirnya dia dapat satu idea iaitu dengan bengkokkan arial tersebut, tak payah lagi nak tarik keluar masuk arial tu.Bila orang lain tengok "cantik juga" maka dia pun buat.Akhirnya ramai yang ikut buat walaupun kereta terparking kat tengah padang.

Itulah antara contoh tiru meniru yang nak kata baik pun tak baik, nak kata buruk pun tak buruk cuma apa yang sering aku perhatikan 'budaya' tiru meniru ni memang biasanya orang kitalah.Mudah terikut dan meniru orang lain berbanding bangsa lain tetapi bangsa lain sangat berat nak tiru apa yang bangsa kita buat.Cuba tengok apa yang bangsa lain tiru atau ikut kita?jarang sangat kann...

ozzy - tiru idea..  

4 ulasan:

  1. Inilah masalah besor org kita suka meniru atau (terikut-ikut)kalau benda molek tak pe, bender tak elok abis lalu memunah yak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. akuanakpahang..

      yang tak elok tulah yang selalu kita tengok deme ikut ye dak..

      Padam
  2. meniru benda baik, benda agama, tak banyak pulak ye..

    BalasPadam
  3. Meniru orang dengan baiknya itu boleh
    klo misalnya meniru yang tidak baik lah yang nggak boleh gan

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...