10 September 2012

TALAM DUA MUKA

Talam dua muka membawa maksud seseorang yang bersikap suka berpura-pura atau bermuka-muka kepada dua belah pihak.Bila berhadapan dengan satu pihak dia akan meracuni fikiran pihak tersebut dan bila  berada di satu pihak lagi dia akan meracuni pula fikiran pihak itu.

Individu seperti ini boleh juga digelar hipokrit dan tidak mustahil juga dia memiliki sifat sebagai batu api untuk memecah belahkan hubungan antara rakan yang lain.Mereka ini sebenarnya adalah pelakon yang paling hebat kerana bijak melakonkan watak mereka dengan berkesan dan berjaya mempengaruhi fikiran orang lain.

Namun yang lebih membahayakan lagi adalah mereka yang bersifat seperti talam empat muka.Seperti yang kita tahu talam hanya mempunyai dua permukaan tetapi manusia mempunyai view yang lebih advance dan boleh menjadi lebih teruk daripada talam.Manusia mempunyai empat view atau arah pandangan iaitu depan, belakang, kiri dan kanan.

Inilah yang sering kita perhatikan di zaman ini cuma antara sedar mahupun tidak.Semakin lama semakin teserlah sikap mereka yang bijak bermuka-muka ini.Pada pandangan depan kita dapat lihat wajah mereka tersenyum manis dan pastinya kita mudah terpedaya dengan raut wajah yang ditampilkan lantas kita terus mentafsirkan bahawa 'wajah' itu sungguh manis dan pastinya pemiliknya mempunyai hati yang baik dan bersih.Menariknya kerut wajah ini boleh berubah sekelip mata sebaik saja dia menoleh ke kanan terus menjadi wajah yang sedih sehingga membuatkan kita merasa simpati dan hati kita menjadi sayu. Seterusnya apabila dia menoleh ke kiri wajahnya tiba-tiba berubah menjadi masam mencuka.Bukan suatu yang mengejutkan apabila wajah ini berpusing ke view belakang ia menjadi satu wajah yang bengis dan garang hanya dalam sekelip mata.Hebatkan!!..

Inilah yang membuatkan kita sering keliru dan tertipu kerana yang sering kita perhatikan hanyalah pada view atau pandangan depan.

ozzy - segalanya terletak pada hati bukan pada wajah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...