12 Mei 2010

RAKAN YANG BERJAYA

Di sini aku juga ingin paparkan beberapa orang rakanku yang aku anggap telah berjaya jauh melangkaui pencapaian aku.
Gambar disebelah adalah ketika aku bersama rakanku 'Bahtier' sewaktu pertemuan kami minggu lepas.Telah hampir 15 tahun rasanya kami tidak bersua dan pertemuan yang tidak diduga diatur setelah kami bertemu didalam facebook.

Aku amat bangga melihat kejayaan rakanku ini yang satu ketika dulu kami pernah mandi sungai dan bermain bersama-sama.Ikuti paparan kejayaan beberapa rakanku ini.

- Bahtier bin Abu Bakar...boleh lihat facebooknya dgn nama yang sama.Kami sekelas dari tingkatan satu hingga tingkatan 3 dan pelajar yang bijak dalam matematik. Dikenali dengan panggilan 'Tiat' sewaktu dizaman persekolahan.
Memilih kerjaya sebagai guru sehingga hari ini dan mengajar disekolah yang sama sewaktu kami bersekolah dulu sebagai guru matematik.

Beliau juga pernah melalui episod sedih ketika merantau ke KL pada suatu ketika (waktu yang sama ketika aku juga merantau ke KL) bezanya dia tidur beralaskan kotak aku pula tidur di stesen bas.Kenangan bersamanya sewaktu dia menjual 'pistol tembak ikan' kesayangannya pada aku dengan harga rm10.Bersama dia jugalah aku belajar 'membarai' motor honda cup ayahku hehe..

Menurutnya kerjaya menjadi guru bukanlah kerjaya yang menjanjikan kemewahan hingga memaksa dirinya membuat kelas tuisyen dan terasa amat meletihkan.Lantaran itu berkat usaha dan rezeki yang dilimpahkan kepadanya kini dia melangkah terus jauh dengan menjadikan kerjaya sampingan menjual produk 'HI-O' dan kejayaannya terserlah bersama kereta MPV "toyota alphard" yang dipandunya sewaktu kami bertemu juga sebuah kereta BMW milik isterinya seorang surirumah yang turut sama berganding bahu menjalankan bisnes tersebut.Disamping itu juga setiap tahun mereka turut dibiayai untuk 'berbulan madu' antaranya ke Paris.Tahniah buat rakanku ini dan yang pastinya dia tetap ' Tiat ' yang aku kenali 15 tahun dulu...syabas...

- Ramli bin Mohammad...menggunakan nama yang sama didalam facebook..Rakan baikku sewaktu kami tinggal diasrama kemana saja sering berdua hingga menyebabkan cikgu terpaksa memisahkan kami (apa..ingat kitaorg ni gay ke??..hehe) sebenarnya tujuan cikgu pisahkan kerana cikgu mahu kami rapat dan mesra dengan semua penghuni asrama.Dikenali dengan panggilan Awang atau 'Awe' sewaktu disekolah dulu.

Bersua dengannya setelah 20 tahun terpisah membuatkan aku hampir tidak mengenalinya kerana masa sekolah dulu kurus je.Bertemu dengannya turut merungkai beberapa episod menarik dalam hidupnya yang juga merantau ke kuala lumpur.Bezanya episod sedih yang dilaluinya hanya setelah dia berumahtangga hingga satu ketika dia terasa ingin tinggal dibawah jambatan bersama anak isteri akibat tekanan dalam hidup dan antara ayat yang menyentuh perasaan aku bila anaknya bertanya " ayah tv kita mana??" setelah tv dirumahnya dirampas kerana tidak mampu membayar ansuran bulanan serta beberapa lagi episod yang tak perlu aku sebutkan secara detail.

Ideanya bermula akibat dia tidak fasih berbahasa inggeris maka dia mencipta sendiri kamus yang dibuat dalam bentuk CD.Dengan hanya bermotorsikal dia memperkenalkan produknya dengan berulang alik untuk membawa 'monitor' setelah itu kembali semula mengambil 'CPU' untuk membuat presentation.bayangkanlah..
Kini dia berdiri megah bersama syarikatnya "Alaf Teras sdn. bhd." peneraju utama dan pembekal tunggal 'E-Kamus' di dalam Malaysia bersama anak syarikat diseluruh negeri termasuk Sabah dan Sarawak.websitenya boleh dilawati di www.alafteras.com.Bersama bangunan tersergam kukuh yang baru dibelinya kini dia mengorak langkah untuk mencapai status 'Holding'.TAHNIAH juga buat rakanku ini dan dia masih lagi  'Awang' yang aku kenali 20 tahun dulu...syabas moga terus success.

- Mohd Shukri bin Jamaludin ..rakan sebaya tapi dikelas bersebelahan sewaktu bersekolah dari tingkatan 1 hingga 3.Tinggal diasrama yang sama ketika kami pindah ke sekolah sains sewaktu ditingkatan 4 hingga 5 tetapi dorm yang berlainan.Dikenali dengan panggilan 'Jalut' sewaktu kami bersekolah dan seorang yang gemar mencari populariti.
Tamat belajar pastinya kerjaya yang dipilih turut seiring dengan minatnya untuk menjadi popular dan kali pertama bersua dengannya ketika dia bekerja sebagai deejay disebuah pasaraya di Temerloh.

Pernah memasuki rancangan 'passport kegemilangan' anjuran TV3 dan pernah menjadi DJ jemputan di stesen radio Pahang FM.Kini dia semakin berjaya setelah menceburi bidang politik yang semakin mempopularkan dirinya.Bertanding atas tiket PKR dalam pilihanraya tetapi tewas. Dia boleh ditemui di blognya 'cucumatkilau.blogspot' dan diantara penyokong kuat DSAI.Untuk mengenalinya pada yang belum kenal bolehla lawati blog dia.Meskipun 'idealogi dan fahaman' kami berbeza aku tetap menganggap dia rakan aku dan aku harap dia masih menganggap aku sebagai rakannya walaupun hingga ke hari ini aku masih belum berkesempatan bertemu dengannya.

Rakan-rakan lain juga aku anggap berjaya tetapi dalam erti kata 'berjaya dalam kehidupan masing-masing' bersama keluarga tersayang.Ini termasuklah rakanku ZULKBO (dalam foto berdiri paling kiri yang juga follower aku) atau boleh ditemui di zulkbo.blogspot..kami juga sekelas dari form 4 hingga 5.Pelajar yang dikenali kerana riuh dengan loghat kedahnya hehe..jgn marah zul.Beliau juga menyimpan kisah suka duka sewaktu merantau ke Kuala Lumpur satu masa dulu..mungkin satu masa nanti dia juga turut ingin berkongsi kisahnya dengan kita semua...terserah pada dia tapi Zul yang aku kenal tak mungkin rajin menaip macam aku buat ni..hehe betul tak zul??

5 ulasan:

  1. salam..
    woittt
    gambar aku pun ada ke
    la la la..nampak kurusnya
    seluar tu yang tak tahan tu
    "gantung giler"..he he
    tahniah buat rakan2 yang berjaya
    1.ramli mohammad
    2.shukri
    3.ozzy

    BalasPadam
  2. Minasan...omedetaougozaimasu...

    BalasPadam
  3. zul - tahniah buat aok juge..aku anggap berjaya
    miecyber - arigato gozaimasu

    BalasPadam
  4. haha che zulkbo mmg rajin update blog tapi x serajin che ozzy menaip panjang2.. tapi CP rajin baca dua2 blog cuma kdg2 kurang rajin nak tinggalkan komen.. rajin2 kan lah diri anda, hehe

    BalasPadam
  5. terima kasih CP..saya pun kadang2 mcm tu juga

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...