11 Januari 2012

BILA NAK KAYA

Bilalah aku boleh kaya?..Aku pasti ramai diantara kita pernah memikirkan atau bertanya soalan tersebut samada pada diri sendiri mahupun ketika bersama rakan-rakan yang lain.Korang pernah fikir?..jangan tipulah kecuali kalau korang memang dah kaya raya tapi bila dah kaya keluar pulak soalan lain, bilalah aku nak dapat kahwin sorang lagi?..bilalah aku dapat beli jet..bilalah aku dapat beli rumah bersalut emas dan bermacam lagilah bila lah lahnya kan, tapi jangan pulak bila dah kaya raya ada pulak yang fikir "Bilalah laki aku ni nak mati..panjang pulak tu umor orang tua ni"..hisshhh!! tak elokla macam tu kan, berdosa tu nanti masuk neraka..jahanam!.

Biasalah, itu semua perkara normal selagi kita ni bernama manusia yang mempunyai nafsu dan keinginan yang tak pernah ada kesudahannya sehinggalah kita mati nanti.Sebab tu juga timbulnya kata pepatah 'Biar papa asal bergaya' bergaya tu maksudnya apa?maksudnya kita nak nampak bergaya macam orang kaya walaupun sebenarnya tak ada duit.Ramai yang kata "aku tak nak kaya, asal hidup senang sudahlah", itu kata di mulut tapi lain kata hatinya.Sama je kan sebenarnya tu cuma kita ni bercakap selalu berkias takut nanti dikata orang.Aku pun kadang macam tu juga selalu cakap berkias tapi kalau dah jenis tak faham tu tabur jelah peluru 'straight to the point'.

Kadang tu ramai yang kata "aku ni kerja siang malam tapi tak kaya-kaya juga..macam mana orang lain senang je jadi kaya..nak kata usaha macam² usaha aku dah buat, buat kerja sampai tercungap-cungap,nak kata tak boleh buat, macam² benda aku boleh buat tapi tak kaya² juga, orang lain buat blog boleh kaya tapi aku buat tak kaya² juga hehe.." Ehhh!!macam mana kita tau dia atau orang lain tu senang jadi kaya?itupun kena tanya pada diri kita juga, betul ke orang tu senang² je boleh kaya kan..kita kata dia senang jadi kaya sebab kita tengok dia dah kaya tapi kita tak tengok macam mana keadaan dia sebelum kaya kecualilah bila dia lahir mak bapak dia memang dah kaya raya macam tu bolehlah kita kata senang² dia kaya lahir je terus kaya.

Cakap bab kaya ni sampai bila pun tak habis² selagi kita belum kaya hehe..jangan susah hati teruskan usaha dan mungkin kita tak nampak kelebihan yang ada pada diri kita..cuba terokai lebih lagi diri kita sendiri.

ozzy - ada banyak kelebihan dan banyak juga kekurangan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...