9 Jun 2010

54-APAKAH SAYUR BERKHASIAT

Tidak dinafikan kita semua tahu khasiat dan kebaikan memakan sayur. Sejak kecil kita sering diingatkan agar memakan sayur agar sihat tapi apakah sayur hari ini benar-benar membuatkan kita sihat??
Untuk itu aku cuba mencari fakta tentang sayur...

Apakah sebenarnya kesan apabila manusia memakan kubis? Jawapannya adalah sekiranya seseorang wanita makan sayur kubis, ia akan menyebabkan keputihan banyak keluar dari kemaluannya.
Fakta ini diakui oleh seorang doktor wanita pakar sakit puan yang dipanggil untuk membincangkan masalah sakit puan di TV3 satu masa dahulu. Doktor perempuan pakar sakit puan ini berkata “Penyakit keputihan adalah penyakit normal yang dihidapi oleh orang perempuan. Ia hanya akan mendatangkan masalah  apabila kuantiti keputihan yang dikeluarkan ini terlalu banyak hingga menyebabkan secondary infection”.

Ini adalah disebabkan keputihan ini sebenarnya adalah protin yang dikeluarkan dari dinding kemaluan wanita akibat dari memakan kubis ini. Protin keputihan ini adalah satu medium yang amat digemari oleh mikro organisma seperti kulat dan bakteria. Kedudukan keputihan yang dikeluarkan melalui kemaluan ini begitu tersorok dan sangat lembap dan faktor-faktor ini semua mengundang kulat dan bakteria untuk tumbuh di atasnya seterusnya menyebabkan kegatalan yang serius. (SUMBER)

Berikut pula fakta yang aku perolehi dari internet :
Satay & Timun
Jika anda makan satay….jangan pula lupa timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Apakah maksud karsinogen ?Ianya didefinasikan sebagai suatu keadaan yang menyebabkan barah manakala timun pula bertindak sebagai anti-karsinogen.

Mee Segera
Kepada penggemar makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi, koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil pakej yang seterusnya.Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doktor mendedahkan bahawa salutan wax keatas makanan ini sebenarnya membuatkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak.Doktor turut menambah bahawa badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan.Wax adalah antara penyumbang utama kanser dan barah.Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai  “makan untuk mendapat barah” Kalau istilah James Bond ==>Licence to kill!

Bawang Goreng Segera
Bawang Goreng segera, Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman...yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan.Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut.Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli nampak berkilat dan jika terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.

Udang & Vitamin C
Jangan makan udang selepas mengambil pil vitamin C !!. Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam masa beberapa jam sahaja.

Babi & Coke
Cuba yang ni…..bagi penggemar makanan ni “Bah Kut Teh” (babi). Banyak orang Cina suka makan yang ni, lihatlah sebelum terlambat. Cuba tuangkan Coke (minuman bersoda) atas kepingan daging babi tu dan tunggu sekejap, anda boleh tengok ulat berenyut-renyut keluar dari sana.Fakta diperolehi dari “Health Corporation of Singapore”.

Penanam sayur pula terutama petani dari kaum cina , penggunaan racun Furadan 3G digunakan secara meluas dan memudahkan kerja, bayangkan biji benih disemai bersama butiran furadan dan semestinya hasil amat menarik sekali kerana tiada gangguan dari ulat dan hama.Penggunaan bukan hanya untuk sayuran malah buah-buahan turut digunakan dengan racun sebenarnya meresap terus bersama zat-zat yang terdapat dalam buah-buahan tersebut.Antara buahan dan sayuran yang sering digunakan ialah jagung, timun, labu, jambu, mangga,pisang,tembikai/tembikai susu dan sayuran seperti sawi dan kangkung serta  banyak lagi.

Sebagai contoh penanaman tembikai... racun Furadan 3G digunakan dengan menabur butir-butir racun ini di sekeliling pokok tembikai kerana racun Furadan 3G ini adalah dalam bentuk biji/butir.Racun yang melarut akan diserap melalui akar pokok tembikai ini dan kesannya ialah segala daun, pokok dan buah tembikai ini tidak akan diserang oleh serangga tetapi racun tersebut akan diserap kedalamnya.

Selama ini kita digalakkan memakan buah-buahan dan sayuran tapi setelah ianya menjadi satu industri yang mendapat permintaan yang tinggi maka inilah yang dihidangkan pada kita...Kita cuba bersihkan sayur tersebut sumber air paip pula mengandungi klorin..Apa lagi khasiat yang ada...

8 ulasan:

  1. salam ziarah..
    entry yG menarik..penuh inf0!
    nampaknya nak makan mEgi kena selan2 la lepas nie..huhu..thanz yer atas perk0ngsian!

    BalasPadam
  2. salam..
    thanks for info
    keputihan tu
    he he he..

    BalasPadam
  3. Susah kita hari ini tak makan sayur zat tak simbang... nak makan sayur racunnya boleh bawak tumbang.

    BalasPadam
  4. koi dh tau lama sal bwg goreng n mee segera tu..
    tp mee segera tu kdg2 termakan gak kala dh terdesak...p tmpt yg xde mkanan halal mmg sakit la,nak tak nak kena bwk megi sebungkus dua...

    BalasPadam
  5. salaam..

    lama tak jenguk di sini, dah terlepas beberapa info.. terima kasih maklumat nya bang..

    BalasPadam
  6. sedap mkn satay dgn timun..klu tdak rasa x complete ja..huhu..tengs 4 sharing..=)

    BalasPadam
  7. love this entry..
    nak lagi..nak lagi...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...