21 Februari 2011

HIDUP IBARAT RODA IMPIAN

Pasti kita semua biasa mendengar ungkapan " hidup bagaikan roda..ada masa kita di atas ada masa kita di bawah "Sebagaimana janji Allah kepada semua manusia di muka bumi ini bahawa setiap perbuatan yang kita lakukan akan menerima pembalasan darinya samada di dunia mahupun di akhirat dan ingatlah ada masanya Allah akan balas segala perbuatan kita secara tunai.

Apabila disebut hidup ibarat roda mungkin ada antara kita yang membayangkan sebuah roda yang berputar contohnya roda kereta atau roda motorsikal.Kalau roda kereta apa yang kita nampak? hanya beberapa tulisan halus yang mencatatkan specifikasi tayar tersebut.Begitu juga dengan roda motorsikal mungkin bezanya samada ia menggunakan sport rim ataupun jejari.

Jika ingin membayangkan sebuah roda yang memberi maksud pada ungkapan tersebut dengan jelas adalah dengan melihat contoh pada roda impian.Terkandung berbagai pecahan yang mencatatkan peristiwa berbeza yang bakal kita alami dalam kehidupan ini.Hari ini mungkin kita sedang gembira apabila roda tersebut berhenti di ruang yang mungkin tertulis "boss menaikkan pangkat dan gajimu..seseorang akan menghadiahkan kamu sebuah jam tangan bernilai 3 ribu ringgit".

Hari esok mungkin perjalanan hidup kita berbeza apabila roda tersebut berhenti di ruangan yang mungkin tertulis " ketika memandu kamu membaca sms dan menyebabkan kamu terlanggar sebuah kereta.Tuan punya kereta menuntut ganti rugi sebanyak 2 ribu ringgit..ketika berjalan-jalan hand set kamu yang bernilai 1200 ringgit tercicir dan tidak dapat di kesan "

Begitulah dengan hari seterusnya roda tersebut akan terus berputar tanpa kita ketahui di ruangan manakah roda tersebut akan terhenti.Hari ini mungkin kita mengata, menghina atau menganiaya orang lain, mungkin hari esok sekiranya Allah ingin membalas perlakuan kita secara tunai maka kita juga akan terima pembalasan atas apa yang kita lakukan malah mungkin lebih teruk dari apa yang kita lakukan pada orang lain.

Mungkin hari ini kita gembira dengan wajah yang cantik, tenaga yang kuat , wang yang banyak serta anggota badan yang sempurna semuanya tapi hari esok belum menjamin segalanya kekal sebagaimana yang kita kecapi hari ini.Mungkin esok kita meratap hiba apabila sebelah kaki kita hilang kerana terpaksa dipotong atau ditimpa kemalangan.Tiada siapa yang dapat menentukan dan memastikan roda tersebut sentiasa berhenti di ruang yang menggembirakan kita.

Hanya Allah sahaja yang tahu dan menentukannya..

ozzy - hanya mampu berdoa..

8 ulasan:

  1. Hanya Allah shj yg lebih tahu apa yg bakal berlaku. Krn itu kita hendaklah selalu berdoa mohon perlindungan dari -Nya sentiasa..

    BalasPadam
  2. Salam...

    Hidup memang umpama roda...
    Kdg2 di atas (gunakan peluang sebaiknya masa ni)
    Bila dah jatuh bawah at least ade bekalan...

    BalasPadam
  3. betul tu, tak selamanya kita di atas dan tak selamanya kita dibawah, setiap manusia ada bahagian masing2, yang penting kita pun kena berusaha untuk memperbaiki hidup, amalan dan mengekalkan apa yg baik pada kita..insyaallah

    BalasPadam
  4. Salam...

    Oleh itu, bersyukurlah dengan apa yang kita ada kerana kita tidak akan terasa kehadirannya sehinggalah kita kehilangannya suatu hari nanti...

    BalasPadam
  5. Moralnya ingat lima perkara sebelum datang lima perkara..yang baik dijadikan tauladan yang buruk dijadikan sempadan.

    BalasPadam
  6. salam..
    kita di kurniakan Allah
    doa yang dapat megatasi
    segala Qada dan Qadar... jadi
    selalulah berdoa yang baik-baik
    seandainya di kurniakan juga musibah
    bersabarlah..Allah hanya menduga kita
    mengikut kemampuan kita..wallahualam

    BalasPadam
  7. kala susah kita bersabar, bila senang kita bersyukur..
    segalanya sudah ditentukan Allah.. berusaha perbaiki diri jangan berenti...

    betui tak?
    http://see-if-i-really-care.blogspot.com/

    BalasPadam
  8. umm ozzy, betol..mcm2 boleh berlaku pd masa depan kan...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...