20 Februari 2011

SALINGSAPA SAINGAN FACEBOOK

Sekian lama laman sosial facebook bertapak kukuh tanpa ada saingan kini tampil satu laman yang mirip dengan konsep facebook.
Menariknya Ia dicipta oleh seorang pelajar berusia 13 tahun bernama Muhamad Yahya Harlan yang belajar di Sekolah Alam Bandung Indonesia.


Meskipun rupabentuk dan konsep ciptaannya diasaskan berdasarkan facebook tetapi terdapat sedikit penambahan yang dibuat pada struktur laman tersebut antaranya siaran radio dan pembahagian mengikut kategori seperti ruangan mendengar ayat suci Al-Quran lengkap dengan terjemahannya dan rakaman ceramah dari ustaz yang terpilih.

Sementara ciri-ciri lain masih menyerupai sepertimana yang terdapat di dalam facebook seperti ruangan foto, video , even , group dan lain-lain kecuali ruangan chatting atau ruangan 'friend on line'.Berdasarkan applikasi yang dibangunkan ini beliau yang dibantu oleh ayahnya cuba menerapkan ciri-ciri islamik ke dalam laman sosial ini.Konsep yang cuba diperkenalkan selain untuk menambah kenalan, mereka turut menekankan dan memberi galakan pada pengikutnya untuk belajar dan mendalami ilmu agama melalui ruangan yang disediakan.Dalam erti kata lain ciptaan ini cuba mengajak pengikutnya ke arah jalan kebaikan setelah ramai yang memperkatakan tentang keburukan facebook.

Bagi yang telah mendaftar pasti mereka akan merasai sedikit kelainan pada 'fronpage' laman Salingsapa (community activities) di mana akan kelihatan deretan teman lain yang tidak anda kenali muncul bersilih ganti dan setelah diamati aku beranggapan ciri-ciri ini lebih disukai oleh golongan muda atau remaja.Setting atau susunan pada wall Salingsapa ini juga sedikit menyerupai seperti laman sosial MySpace.Di Bahagian tepi sebelah kiri turut di letakkan 'widget people online' yang memaparkan jumlah pengunjung sementara di bahagian bawah turut memaparkan 'hitcounter' sepertimana yang sering digunakan oleh blogger.

Mungkin 'produk' ini baru saja dilancarkan maka proses penambahbaikan sedang dipantau oleh mereka yang terlibat.Apapun tahniah atas usaha mereka yang berjaya mewujudkan laman web ini meskipun masih lagi terdapat beberapa kekurangan.Bagi yang berminat untuk tahu lebih lanjut boleh klik di SINI.

Bagaimana pula dengan negara kita Malaysia?.Tidakkah ada antara kita yang rasa tercabar apatah lagi ia dihasilkan oleh seorang pelajar yang hanya berusia 13 tahun.Mungkin sedikit masa lagi akan muncul facebook versi Malaysia yang dihasilkan oleh anak muda tempatan.Negara kita juga tidak kurang hebatnya dengan barisan pakar IT atau mungkin ia juga akan turut dihasilkan oleh pelajar kita atau anak-anak kita.Sama-sama kita nantikan kemunculannya.Bagi yang berminat untuk mencuba mungkin sedikit tips yang diberikan di SINI dapat membantu.

ozzy - pernah dengar 'facecrook' di Malaysia..

7 ulasan:

  1. mmm..KELIBOOK(KB)..haha...

    apapun..baguslah..ada juga org yg Islam yg boleh menyaingi org yahudi.lebih membanggakan masih kecil lagi org yg mencipta Salingsapa.

    BalasPadam
  2. Salam Pozi, molek ngat ada persaingan gitu tidak
    kita tertumpu ke satu tu aje...

    Keknya kawan nak daftar tak lepas2 :(

    BalasPadam
  3. Keli oh Keli..
    Pastinya rakyat indonesia bangga dgn ciptaan anak tempatan mereka.

    AkuAnakPahang..W'salam
    Tak dapat daftar?, mungkin ada mana2 bahagian yang tak kena kut..saya register nama yg sama dengan FB.

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum...

    Bagusnya budak tu,genius..
    Kaya la dia pasni..


    p/s - koi ni senornye buta internet..masih x paham dr ceruk mane pengasas fb tu dpt income dr fb neh..padahal ahli bukan bayor yuran ape2 pun..

    BalasPadam
  5. Cik Shinju..w'salam.

    Income FB tu sama je dgn yg lain contohnya google pun dapat dari iklan.

    BalasPadam
  6. impikan sebuah laman sosial yg berkonsepkan islamik hasil ciptaan org kita sendiri......:)....hmmmmmm....

    BalasPadam
  7. salam..
    aku dah register sana
    sekejap je dah anda yang
    nak follow..indon balaka
    ramah la pulak..he he

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...