14 Februari 2011

VALENTINE DAY DAN HARI INI DALAM SEJARAH

Satu dunia sedia maklum 14 feb adalah hari valentine day atau hari memperingati kekasih.Di sesetengah tempat hari ini disambut penuh gemilang terutamanya bagi pasangan muda atau remaja.
Bagi umat Islam khususnya di negara kita, kita tidak menggalakkan sambutan ini dibuat terutamanya dikalangan remaja kerana bimbang implikasi buruk yang bakal berlaku apabila mereka duduk berdua-duaan lebih-lebih lagi di tempat sunyi.

Meskipun seringkali diingatkan dan saban tahun operasi untuk membanteras perlakuan maksiat pada hari tersebut dijalankan, namun setiap kali itu juga operasi tersebut berhasil dengan 'cemerlang' apabila tangkapan pasangan Melayu yang beragama Islam tercatat dengan penuh 'gemilang'. Apabila valentine day ini seringkali diperkatakan ia bagaikan memberi promosi dan masyarakat semakin mengiktiraf ia sebagai hari yang penting dan perlu diingati.Peranan dan promosi yang dibuat oleh pihak media massa dengan mempamerkan mesej yang menarik minat golongan remaja turut menjadi penyumbang hari tersebut bagaikan hari keramat untuk mereka memadu kasih.

Walau apa jua peringatan dan cemuhan yang diberikan, bagi golongan remaja apa yang dilarang itulah yang mereka suka.Contohnya isu lain seperti gejala mat rempit, bohsia atau mat gian.Mereka semakin bangga dengan gelaran tersebut tambah lagi apabila banyak yang menonton aksi mereka. Maka tidak hairanlah hari valentine day adalah hari yang mereka nantikan kerana ia juga tersenarai antara perkara yang masyarakat tidak suka.Jika hari biasa aksi mereka agak longlai, maka inilah hari untuk mereka menonjolkan kejaguhan mereka..tonjol apa yang boleh tonjol biar sampai benjol asalkan jangan sampai kojol.Aku percaya sekiranya esok diisytiharkan hari 'melepak sedunia' maka berduyun-duyunlah remaja melayu yang akan berpesta di pusat membeli belah untuk melepak.

14 feb jika disingkap hari ini dalam sejarah merupakan hari gugurnya seorang wira negara dalam mempertahankan tanah air dari penjajah.Pada tarikh 14 feb 1942 kita kehilangan seorang wira negara leftenan (Lt.) Adnan Saidi yang terkorban akibat serangan tentera Jepun.
Pada tarikh keramat ini leftenan Adnan baru berusia 27 tahun dan tergolong sebagai golongan belia sekiranya disamakan dengan pemuda hari ini.Namun berapa ramai antara kita khususnya bangsa Melayu yang mengingati hari bersejarah ini sekaligus memperingati pahlawan dan pejuang negara ini.

Jika Allahyarham tumbang dan gugur menyembah bumi dengan penuh bermaruah pada tarikh keramat ini, pemuda dan pemudi hari ini turut tumbang di 'medan pertempuran' samada di hotel murah ataupun rumah sewa.Gadis remaja tewas dalam mempertahankan maruah mereka demi merealisasikan pengorbanan yang dituntut demi membuktikan cinta sejati.Pahlawan Melayu yang terkenal gagah bersama tongkat Ali pastinya ingin membuktikan kehebatan dan kejantanan terus berjuang habis habisan.Hasilnya kita dapat lihat sembilan bulan selepas ini...berapa ramai lagi bayi akan dibuang merata-rata.Mungkin juga tiga bulan selepas ini klinik untuk menggugurkan bayi akan terima labanya... masyukkkk kata doktor. 

Bagi diri aku dan keluarga tarikh ini juga merupakan tarikh keramat buat kami.Pada tarikh inilah kami menyambut kelahiran anak pertama atau anak sulong kami.
Sebagai seorang bapa pastinya inginkan yang terbaik buat anaknya di dunia mahupun akhirat kelak.Semoga anakku menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.

Semoga masa depannya cerah , kuat semangat dan tidak mudah putus asa dalam mengharungi hidup yang semakin mencabar.Satu perkara yang aku sering ingatkan dan tegaskan agar sentiasa menghormati orang yang lebih tua.

Tidak lupa juga diucapkan kepada seluruh umat Islam selamat menyambut hari Maulidurrasul sempena hari keputeraan nabi Muhammad S.A.W yang akan disambut pada hari esok 15 feb 2011 bersamaan dengan 12 rabiul awwal 1432 Hijrah.Mungkin kita di sini tidak berpeluang untuk menziarahi makam baginda namun memadai kiranya kita bersama-sama mengingatinya dengan membaca tahlil dan berzikir serta berdoa.

" 1 MALAYSIA 1 UMMAH "

ozzy - 14 feb dalam kenangan..

6 ulasan:

  1. Assalamualaikum...

    Selamat menyambut Maulidur Rasul...
    Happy B'day utk anok sulung aok..
    ape ke namanye?
    Al-Fatihah buat Allahyarham Leftenan Adnan..

    BalasPadam
  2. ozzy, hepi besday buat anak sulong ozzy. ha hari bersejarah kan hari ni gugurnya seorang pejuang negara...

    BalasPadam
  3. Cik Shinju..Waalaikumussalam,

    selamat menyambut maulidurrasul.Nama anak sulong tu Afzany Ikhwan.

    Mzhany,

    terima kasih..

    BalasPadam
  4. salam ozzy..

    Ya nabi salam alaika
    Ya rassool salam alayka
    Ya habeeb salam alayka
    Salawatol lah alayka

    Di dalam al-Quran, Allah berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya Allah dan para malaikatnya berselawat kepada nabi. Wahai orang-orang beriman, berselawatlah kamu kepadanya dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya. (al-Ahzab: 56)

    BalasPadam
  5. Salam Maulidur Rasul...
    Selamat hari lahir utk anok sulung aok..
    Semoga aok ceria sokmo sekeluarga :)

    BalasPadam
  6. anak sulong ahmad fauzi ada di sini ~ ^^

    #afzany ikhwan bin ahmad fauzi ~ :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...