26 Mac 2011

BILA DIRI DISAYANGI

Setiap insan di dunia ini memerlukan dan mengharapkan belaian kasih dan sayang tanpa mengira apa jua darjat dan keturunannya. Semua insan berhak untuk menerima dan memberi kasih sayangnya pada insan yang mereka sayangi.Sayang bukan hanya lahir dari ungkapan tetapi lebih bermakna apabila ia diterjemahkan melalui perbuatan dan tingkahlaku. Perasaan sayang lahir dari hati tanpa dipaksa.Ada kalanya ia bermula dari pandangan mata lantas turun kehati dan akhirnya diluahkan samada melalui kata-kata atau tingkahlaku.

Apabila diri disayangi, pasti kita merasai diri bagai dihargai.Perasaan sayang tidak boleh dipaksa kerana tindakbalasnya turut berbeza.Apabila kita cuba berpura-pura dan bersikap hipokrit atas tujuan dan niat tertentu akan tiba masanya kita tidak mampu lagi menipu dan memaksa diri kita sendiri. Segalanya akan terlerai apabila tiba saat dan ketikanya.

Memegang prinsip " SAYANGILAH ORANG YANG MENYAYANGI DIRIMU " ia bukan hanya terbatas pada ketika dilamun cinta.Prinsip tersebut merangkumi skop yang lebih luas di dalam konteks sebuah kehidupan bergelar seorang insan yang bernyawa.

SAYANGILAH TUHANMU...Sayangilah Allah sebagai tuhanmu kerana dia tidak pernah membenci dirimu.Malah ia sentiasa meminta agar kita sebagai umatnya sentiasa memohon kepadanya.Allah tidak pernah membenci dan melupakan kita, hanya kita yang sering terleka dan terlupa untuk menyayanginya.Sewaktu ditimpa musibah dan kesusahan kita tampil menadah tangan dan berdoa memohon pertolongan darinya namun bila senang kita lupa untuk memanjatkan syukur kepadanya. Apabila urusan kita dipermudahkan dan apabila rezeki untuk kita dilimpahkan, kita terasa diri kita disayangi olehnya namun apabila tiba ujian darinya kadangkala kita bertanya "kenapa ujianmu seberat ini ya Allah".Kita menyalahkan tuhan apabila bala menimpa namun kita lupa untuk berterimakasih kepadanya apabila dilimpahi kesenangan.Justeru itu sayangilah tuhanmu kerana DIA sentiasa menyayangi dirimu.Maka bersyukurlah kerana kita sebenarnya sentiasa disayangi....

SAYANGILAH KEDUA IBU BAPAMU....Sayangilah kedua ibu bapamu meskipun mereka membenci dirimu.Bagi mereka yang disayangi dengan penuh kasih sayang oleh kedua ibu bapa maka sayangilah mereka sebagaimana mereka menyayangi dirimu kerana bila diri disayangi walau apa jua rupa dan warna kulit, sesungguhnya itulah hadiah paling bernilai buat kita meskipun kita cacat anggota.Adilkah jika hanya mereka menyayangi kita sedangkan kita lupa untuk menyayangi mereka?.Sejak dilahirkan mereka menjaga kita hinggakan seekor nyamuk pun tidak dibenarkan hinggap, mereka segera bangun di malam hari sewaktu kita menangis inginkan susu dan mereka juga sediakan makan dan minum sebelum kita menangis kerana kelaparan.

SAYANGILAH TEMAN YANG MENYAYANGI DIRIMU...Ada kalanya perasaan sayang bercambah pada diri seseorang yang kita kenali.Perasaan yang lahir dari hati yang ikhlas dan tanpa dipaksa. Namun jauh di lubuk hati kita bertanya " Adilkah jika hanya aku menyayangi dirinya?..adilkah jika aku mencurahkan 100 peratus kasih sayangku padanya sedangkan dia cuma memberikan kasih sayangnya padaku hanya 50 peratus?".Meskipun kita pernah kecewa atau dikecewakan oleh orang yang kita sayangi percayalah perasaan sayang itu tidak akan terpadam kerana ia akan terus bersemadi di dasar hati untuk selama-lamanya.Terimalah hakikat walau sedalam mana sekalipun kita menyayanginya kita tidak mampu merubah takdir dan ketentuan Ilahi.

Apabila teman atau rakan menyayangi dan menghargai diri kita maka sayangilah mereka.Sekiranya kita tidak mampu untuk memaksa diri kita agar menyayangi dirinya sebagaimana dia menyayangi kita maka jagalah hati dan perasaannya.Walau ada yang membenci itu bukan bermakna tiada siapa yang menyayangi dan apabila ramai yang menyayangi diri kita maka ucapkanlah " Aku bersyukur kerana ramai yang menyayangi diri ini ".Justeru itu sayangilah Allah yang menyayangi dirimu, sayangilah kedua ibu bapa yang menyayangimu dan sayangilah insan-insan serta sahabat-sahabat yang menyayangimu. Sesungguhnya kasih dan sayang itu tiada nilainya kerana ia lahir tanpa dipaksa.

" Usah merasa gelisah apabila dibenci manusia... kerana masih ramai yang akan menyayangimu di dunia ini, TAPI kita akan lebih gelisah apabila DIBENCI ALLAH, kerana tiada lagi yang mengasihimu di akhirat nanti "  


                        


    
ozzy - sentiasa disayangi oleh mereka yang menyayangi...

5 ulasan:

  1. Sayangi Rasululullah SAW juga sangat penting. Hadith Nabi : "Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga aku disayangi olehnya lebih daripada bapanya, anak lelakinya dan manusia keseluruhanya".

    BalasPadam
  2. setuju ckp encik hisham,kita perlu menyayangi allah,rasulullah, agama kita dan sterusnya diri kita...barulah kita mampu untuk menyayangi yg lain dan disayangai yg lain..

    p/s en.ozzy..mai la beli susu higoat kt nisa..

    BalasPadam
  3. Salam Pozi, tanpa kasih sayang punah alam maya kita ini. Berkasih pada yang sayang bercinta pada yang sudi:)

    BalasPadam
  4. menyayangi lebih baik dr disayangi..

    BalasPadam
  5. Hidup ini perlu saling sayang menyayangi antara satu sama lain...barulah bahagia kan..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...