11 Mac 2011

MUSIM BUAH

Negara kita sememangnya terkenal dengan berbagai jenis buah-buahan yang enak dan berkhasiat untuk di makan.

Terdapat berbagai jenis buah-buahan yang mudah diperolehi samada ditanam sendiri atau dibeli dari gerai-gerai yang menjual buah-buahan.Ia juga semakin popular menjadi hidangan sebagai pencuci mulut selepas makan.

Apabila musim buah tiba kita boleh dapati berbagai jenis buah yang dijual oleh peniaga. Mangga merupakan antara buah yang semakin popular dan digemari oleh masyarakat kita hari ini.Kita dapat melihat berbagai variasi buah mangga yang kini banyak terdapat di pasaran dan menawarkan lebih banyak pilihan.Apabila mendapat banyak permintaan secara tidak langsung ia memberi peluang perniagaan bagi mereka yang berminat untuk menceburi bidang ini.

Bagi merancakkan lagi industri ini dan memberi lebih banyak pilihan pada pengguna maka muncullah beberapa jenis buah mangga hasil dari kacukan. Rasanya yang berbeza membuatkan persaingan bagi merebut selera pembeli semakin sengit.Dengan ini pengguna dapat merasai dan bertukar-tukar citarasa tidak hanya pada sejenis mangga sahaja.
Mangga yang kini semakin popular adalah dari jenis mangga lemak manis.Meskipun ia belum masak sepenuhnya tetapi rasanya tetap manis.Jika masak sekalipun kulitnya tetap bewarna hijau cuma isinya akan lebih kekuningan dan pastinya rasanya juga lebih manis.

Terdapat juga buah mangga yang kelihatan kuning dengan kulitnya yang cantik tetapi rasanya tetap masam.Dengan bentuknya yang menarik ramai pengguna terpesona melihat keadaan luarannya dan beranggapan pasti isinya manis.Akhirnya mereka kecewa apabila air liur yang diteguk sewaktu ingin membeli buah ini dan perasaan membayangkan akan keenakannya rupanya tidak seperti yang diharapkan.

Bagi mereka yang menanam sendiri pokok mangga ini pastinya mengharapkan buah yang akan dihasilkan bukan hanya sedap tetapi mempersonakan sesiapa saja yang memandangnya.Pastinya pemilik buah tersebut akan merasa bangga apabila ramai yang memuji akan kesegaran dan kecantikan buah tersebut apabila ia mula masak ranum.
Untuk menghasilkan dan menjaga kualiti buah yang cantik maka pemiliknya perlu memberikan lebih perhatian pada tanamannya.Baja perlu dipilih dari baja yang berkualiti dan buah tersebut juga perlu dikawal dari serangan serangga perosak.Dengan itu kualiti buah yang akan dihasilkan pastinya lebih bermutu tinggi.

Bagi mengekalkan kesegarannya buah tersebut perlu diberi perhatian setiap masa.Seeloknya ia dibungkus dan dibalut dengan baik bagi mengelakkan ianya tercemar.Sekiranya balutan tersebut tidak kemas ia akan mengundang perhatian makhluk lain yang hanya menanti peluang untuk meratahnya.Sesetengah pemilik tidak membenarkan sesiapa saja menyentuh buah tersebut selagi ia belum masak untuk mengelakkan buah tersebut layu.Mereka berpendapat buah yang telah layu kurang digemari dan kurang mendapat perhatian dari pembeli.Sekiranya mereka ingin mengembalikan semula kesegaran buah tersebut maka lebih banyak belanja terpaksa mereka keluarkan.




ozzy - suka mangga lemak manis separuh masak....

6 ulasan:

  1. salam bro...

    wahh mangga tue..angah pun suka gak buah mangga lemak manis layan kan kalau makan kan???

    BalasPadam
  2. As salam..
    Sedapnya tgk buah2 tu.rindu kat kg. kalau di kampung free je tapi bila dok kat negeri orang, semuanya kena beli..

    BalasPadam
  3. Salam pozi, hok pazura tu duk tercokoh kat situ nape pulok ? dia jual buah mangga ke hehehe :)

    BalasPadam
  4. Angah - w'salam..memang ramai yg suka dgn mangga lemak manis tu.

    Iza - w'salam..skrg kat kg pun dah kurang yg tanam buah mangga ni..masing2 pun beli kat kedai.

    Akuanakpahang - w'salam...Hok tu model iklan buah mangga buat pelaris hehe..

    BalasPadam
  5. Mendalam btl maksud n3 mangga nih..huhuh...
    Rase mcm x pcaya yg dia punya tu mangga 'tiruan'..
    Gossip jer kot..


    p/s : tingat zaman curi mangga kat kebun tepi skolah dulu... :P

    BalasPadam
  6. Amy suka sangat makan pauh lemak manis..tapi x leh makan lebih dari sebiji kalau tidak berulang ke toilet la jawabnya..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...