24 Mei 2011

MENGAPA MENYEPI

Sejak akhir-akhir ini agak jarang aku dapat update blog kerana kesuntukan masa.Bukan hanya untuk menerbitkan entry baru malah masa untuk berkunjung ke blog kawan-kawan juga agak terbatas.
Sebenarnya jika sekadar ingin menerbitkan entry ia tidak mengambil masa yang lama kerana kita boleh menaip sesuatu yang ringkas atau 'attach'kan saja berita-berita terkini dan kemudian post kan saja di dalam blog.

Namun cara tersebut aku kurang gemari kerana terasa seperti tidak puas menulis.Bagi mereka yang telah lama mengikuti blog aku ini pasti mereka faham cara aku yang sering menulis mengikut gaya dan citarasa aku sendiri.Aku lebih gemar melontarkan pandangan dan idea beserta sedikit kreativiti yang kadangkala banyak lahir dari isi hati aku sendiri meskipun kadangkala ia menyebabkan entry aku panjang berjela namun aku puas bila aku membacanya semula.

Setelah beberapa hari menyepi aku agak terkejut apabila menerima komen dari salah seorang 'follower' yang aku boleh anggap antara yang paling kerap singgah ke blog aku.Berikut adalah komennya :
Terima kasih aku ucapkan pada cik Amy Syaquena 'and I really appreciate with that reminder'. Beliau adalah antara blogger yang aktif mengupdate blog kerana beliau tersenarai antara 'top blogger' yang semakin terkenal dengan beribu follower berbanding aku, mungkin suatu hari nanti beliau juga akan sebaris dengan blogger popular seperti Redmummy atau Hanis Zalikha .Terdapat berbagai variasi dalam corak penulisannya samada kisah-kisah peribadi dan kehidupan yang dilaluinya serta isu-isu semasa termasuk yang berbentuk pengajaran dan nasihat.

Entry terbaru beliau berkisar tentang majlis persandingan kerabat diraja yang dihadiri olehnya.Majlis yang berprotokol seperti itu agak asing bagi aku tetapi mungkin biasa baginya kerana sebelah suaminya ada sedikit pertalian dengan kerabat diraja so memang tak masalah padanya.Bagi yang tak biasa macam aku ni rasanya mungkin aku berdiri kat luar jelah...pegang tu tak kena, pegang ni tak kena hehe...Ok rakan-rakan semua bagi yang ingin mengikuti kisahnya sila singgah di  http://sinarraudah.blogspot.com/2011/05/majlis-perkahwinan-berprotokol.html.Kepada rakan-rakan blogger jangan lupa jadi followernya sekali..really nice.

Tidak lupa juga pada semua rakan-rakan lain yang singgah serta 'silent reader' terutamanya blogger http://ayulittlecottage.blogspot.com/ yang kerap singgah setiap kali entry aku terbit walaupun tidak pernah sekalipun beliau tinggalkan komen.Beliau merupakan seorang surirumah yang menggunakan medium blog untuk memasarkan produk yang beliau hasilkan sendiri dan namanya semakin popular setelah muncul di kaca TV baru-baru ini.Tahniah aku ucapkan padanya semoga beliau terus success.Pada yang ingin mengenalinya dan membaca kisahnya sila singgah di  http://ayulittlecottage.blogspot.com/2011/03/alhamdulillahmy-turnhehe.html.

Buat masa ni aku sebenarnya agak sibuk dengan urusan kerja kerana ada beberapa tugas yang perlu diselesaikan dengan dateline yang semakin ketat terutama yang berkaitan dengan ISO. Akibatnya semalam aku terpaksa stay sampai 10 malam termasuk dengan boss aku sekali untuk sama-sama menyiapkan tugas tersebut.Untuk mengelakkan kami keluar makan maka boss orderlah pizza sebab boss pun tau kalau aku keluar makan memang terus baliklah jawabnya.Cuma yang tak bestnya dia order pizza je tapi air tak order..sabor jelah tokey aku ni.Bagi mereka yang pernah terlibat dengan ISO ni pasti faham betapa stressnya tugas ini kerana memerlukan banyak paper work kecuali jika tugas kita hanya sebagai 'create' ISO tetapi sekiranya ia terpaksa dilakukan dalam situasi bertembung dengan tugas utama yang turut menuntut komitmen yang tinggi, maka waktu yang ada sememangnya agak terhad untuk melakukan perkara lain.Namun begitu tidak bermakna kita langsung tak ada masa untuk bergurau atau bersembang sekejap dengan kawan-kawan kerana minda kita juga perlukan rehat.

Pagi ini pula aku terpaksa bergegas ke salah sebuah hospital kerana ada sedikit komen tentang produk kami.Ada beberapa isu technical yang perlu di 'rectify' sebelum tindakan susulan dibuat. Antara department tersebut adalah di Accident & Emergency (wad kecemasan) dan Operation Theatre (bilik bedah) serta ICU.Bermacam perkara menarik yang dapat kita lihat apabila berada di dalam blik/dewan bedah.Antara yang pernah aku lihat adalah pembedahan menampal kulit di bawah kaki atau betis yang terkoyak akibat kemalangan.Depan mata dan dengan jelas aku lihat doktor dengan selamba melapah daging di bawah paha seperti kita melapah daging lembu dan daging tersebut kemudiannya ditampal dibetis.

Cuma yang lecehnya kalau masuk dewan bedah kena salin baju, kena pakai cap dan selipar yang disediakan. Menariknya keadaan di dalam dewan bedah ketika itu berkumandang lagu yang sengaja dipasang oleh doktor.Ini bertujuan bagi mengurangkan sedikit stress pada doktor tersebut tetapi tidaklah dipasang terlalu kuat.Kalau doctor tu rockers maka terbitlah lagu rock, kalau doctor tu jiwang terbitlah lagu jiwang dan kalau doktor tu minat hip hop maka terbitlah lagu hip hop asalkan jangan joget hip hop sudah..

For time being ini saja entry simple untuk kali ini.Kepada rakan-rakan blogger teruskan minat anda semua untuk menulis dan sebaiknya hindari dari memfitnah, mengeji atau menghina orang lain. Tulisan sebegitu memang ramai yang gemari dan mempopularkan diri kita tetapi fikirlah kesannya. Apakah kita bahagia melihat penderitaan dan kesengsaraan orang lain? jawapannya ada dalam diri kita sendiri.Jika tiada apa untuk diltulis maka berdiam diri itu ada kalanya lebih baik daripada kita menambah dosa...Jaga diri hiasi peribadi..all the best...Assalamualaikum.

ozzy - ada yang sibuk..ada juga yang menyibuk.

4 ulasan:

  1. Salam pozi, betul tu berdiri lebih baik drp merapu tak tentu pasal.. tu pasal kawan terkadang berdiam diri juga :(

    BalasPadam
  2. As'salam en.ozzy ,

    Jangan kata begitu amy sendiri bukan janggal , memang x suka dgn majlis serupa itu , semua terbatas sebab banyak mata yang memandang huhuhu~ berkenaan dengan kerja tu amy doakan semoga semuanya akan dapat di siapkan dan segala urusan di permudahkan olehNya... terima kasih kerana masih dapat meluangkan masa singgah di sinar raudah.

    BalasPadam
  3. salam..
    ermmm..ada peminat setia
    nampaknya blog ni ye..?
    untung pompuan..he he..

    BalasPadam
  4. Tulis sesuatu ikut acuan mu...tp harus ada etika dan had agar apa yg ditulis terhindar dari bersifat cercaan dan umpatan...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...