3 Julai 2011

PULAU TIOMAN DESTINASI PELANCONGAN TERBAIK PART I

Perjalanan menuju ke Pulau Tioman bersama pesawat Berjaya Air dari Subang Airport mengambil masa selama satu jam untuk tiba ke destinasi.Ini juga merupakan pengalaman pertama aku menaiki pesawat ini yang tidak jauh bezanya seperti menaiki pesawat Air Asia.Dari segi keselesaan tempat duduk pesawat ini lebih baik dengan ruang kaki yang lebih luas berbanding pesawat Air Asia tetapi dari segi lain seperti bunyi bising pesawat (seperti bunyi kapal terbang baja) tempat duduk yang agak usang serta bau dalaman yang kurang menyenangkan memberi sedikit kelebihan pada Air Asia.Uniform pramugari yang kelihatan seperti conduktor bas juga patut diberi perhatian sepertimana Air Asia yang kelihatan lebih 'standard' kerana ia merupakan pengangkutan utama pada pelancong asing untuk ke Pulau Tioman.










Ketibaan kami disambut dengan van  pengangkutan yang disediakan oleh pihak Berjaya Resort milik tan Sri Vincent Tan ini untuk membawa kami ke sana dengan jarak anggaran sekitar 3km.Sepanjang laluan kelihatan di kiri kanan terdapat berbagai jualan serta kedai runcit yang dimiliki oleh penduduk setempat termasuk restoran serta warung yang menjual makanan.


Binaan dan rekaan chalet daripada papan menyerlahkan lagi suasana kampung dan amat sesuai bagi mereka yang gemarkan suasana tenang bercirikan rekaan klasik.Kehijauan alam semulajadi yang masih belum banyak diterokai melengkapkan lagi ciri-ciri tersebut.


Harga asal untuk chalet superior ini dengan pilihan twin/single bed ini adalah rm520 tetapi akan berubah-ubah bergantung pada hari ianya ditempah.Untuk tempahan kali ini kami memperolehi harga sekitar rm 350 sehari tetapi pakej keseluruhan untuk 3 hari 2 malam di sini adalah sebanyak rm 1200 seorang.Pakej tersebut termasuk sarapan pagi, tengah hari dan malam serta aktiviti-aktiviti lain seperti snorkeling, banana boat, memancing termasuk peralatan dan umpan, kayak, bola tampar serta kemudahan untuk team building termasuk pengawasan dan gerak kerja.


Ruang kafeteria yang menyediakan buffet juga amat luas dan selesa dengan susun atur meja dan kerusi makan yang amat kemas.Layanan mesra dan ramah dari pelayan menambahkan lagi tahap keselesaan tetapi ada sedikit kepincangan dari juadah terutama lauk yang disajikan.Kebanyakan menu yang disediakan adalah ayam dan sedikit daging tetapi amat jarang kelihatan hidangan ikan.Dari segi rasa masakan pula, bagi aku yang agak cerewet ni jawapannya memang tak kena dengan citarasa aku cuma buah-buahan yang banyak disediakan amat membantu mengenyangkan perut aku.Kehadiran lalat pada waktu makan tengahari juga wajar diberikan perhatian oleh pihak pengurusan kerana dapat dilihat ramai yang tidak selesa dengan keadaan tersebut.  

                                                   

Rekaan kolam renang yang terletak bersebelahan dengan kafeteria tersebut juga amat menarik dan dari kolam renang tersebut dapat kita saksikan pula pemandangan laut yang cantik.










Bagi mereka yang kurang puashati dengan makanan yang disediakan atau ingin menjimatkan belanja terutamanya jika datang bersama keluarga, jangan bimbang kerana terdapat sebuah restoran Melayu yang terletak berhampiran pintu masuk ke resort ini.Terdapat berbagai menu masakan dengan harga yang hampir sama seperti di restoran yang biasa kita makan malah pelancong asing dari resort tersebut juga kelihatan ramai yang datang makan di sini.

sambungan part II klik DI SINI ...

ozzy - antara destinasi percutian paling menarik...

4 ulasan:

  1. Kalau gi sekejap mmg xde hal makan
    kat restoran2 sane...kalau lama elok bwk rice cooker la...mahal giler rega makanan kat pulau..
    huhuh..

    BalasPadam
  2. tak pernah sampai..hehe..mesti seronok kan..

    BalasPadam
  3. Cik Shinju - harga makanan kat hotel memang mahal..upah bakar saja utk 2 kilo ikan yg kami pancing rm70.

    Arol - kalau ada peluang eloklah datang..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...