7 Ogos 2011

DENDA MAKAN DIKHALAYAK RAMAI DI BULAN PUASA

Apabila tibanya bulan ramadhan atau bulan puasa kita semua sedia maklum bahawa semua syaitan atau setan akan ditambat atau diikat.Maka sepatutnya ketika ini kita bebas dari gangguan serta bisikan setan untuk melakukan perkara yang ditegah dan dilarang.

Walaupun ditambat tetapi setan masih mampu tersenyum kerana manusia masih lagi melanggar perintah Allah dan melakukan perkara yang ditegah.Jika kita dapat melihat keadaan setan yang diikat mungkin kita juga dapat melihat setan ketawa terkekek-kekek melihat segelintir dari kita tanpa segan silu singgah ke kedai membeli nasi bungkus dan makan di khalayak ramai tanpa rasa bersalah.Mungkin dalam keadaan terikat setan berkata "aterr..takkan saloh teman juge yob..teman tangan terikat pun awok buat juge muehehehe..".

Selain dari dikenakan denda, mereka yang ditangkap kerana makan dikhalayak ramai pada bulan puasa bermungkinan akan berhadapan dengan denda yang lebih memalukan iaitu dibawa bersiar-siar menaiki van jenazah.
Bagaimanapun setakat ini aku tidak pasti hukuman menaiki van jenazah ini telah dilaksanakan atau tidak kerana aku pasti ia sesuatu yang amat memalukan kerana melibatkan maruah seseorang.

Apabila melibatkan maruah implikasinya pasti akan terbit rasa malu serta dendam dari individu tersebut.Aku pasti sebelum hukuman seperti ini dilaksanakan pihak jabatan Agama Islam tentu ada perasaan timbang rasa serta budi bicara sebelum sewenang-wenangnya ia dilaksanakan.Namun sebenarnya jika kita melihat van jenazah kebanyakannya tertutup dengan cermin yang penuh beserta langsir di dalamnya malah ada antaranya yang bercermin gelap.Kalau di bawa pun mungkin orang sekeliling tak perasan sangat bahawa mereka yang di dalamnya adalah mereka yang sedang menjalani hukuman.

Tapi kalau bawa naik lori yang macam ni, confirm ramai yang akan mengamuk hehe...mana taknya terang-terang dok atas lori mayat dalam keadaan segar bugar di bulan puasa...apa ke heyy nya!!! Semua orang boleh nampak muka mereka yang di atas lori dengan terang dan jelas.Kalau di kawasan bandar orang tak hairan sangat kerana masing-masing buat tak peduli je tapi kalau di kawasan kampung memang riuh rendahlah jawabnya...mana nak sorok muka yob...

sekadar gambar hiasan

Selain dari denda di antara rm1000 hingga rm3000 bergantung pada penguatkuasaan di sesetengah negeri hukuman penjara sehingga 6 bulan turut akan dikenakan.Kalau kena penjara sampai 6 bulan sekali lagi setan akan tersenyum dan ketawa katanya " hebatlah korang..aku kena penjara dan kena ikat sebulan je tapi korang kena penjara sampai 6 bulan hehehehe...".

ozzy - malu seumur hidup kalau kena naik lori mayat macam tuu....

2 ulasan:

  1. Semoga terbuka la hati mereka yang tak puasa tue untuk berpuasa...gambar lori beramai2 tue dah macam bangla amy keje kat ladang kelapa sawit pulak..

    BalasPadam
  2. Dema ni xmalu betulla...setan kena ikat, dema pulak buat keje siang ari ngap3..xbley wat contoh kt anak2..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...