13 Ogos 2011

TEMAN SETIA DI BULAN PUASA

Sesekali aku teringat pada kenangan sewaktu berpuasa di zaman kanak-kanak dulu dan aku pasti anda semua juga menyimpan berbagai kenangan ketika itu.Melihat pada kanak-kanak hari ini, ujian mereka tidak seberat sebagaimana zaman aku kanak-kanak dulu.Pagi selepas bangun sahur aku dah bersiap bersama beg yang digalas untuk ke sekolah yang terletak kira-kira 800 meter dari rumah.

Ketika itu kami golongan kanak-kanak hanya berjalan kaki sambil menggalas beg yang berat untuk ke sekolah kerana ayah belum mampu lagi untuk membeli motorsikal mahupun menyediakan basikal untuk kami.Namun kami semua seronok bila berjalan berkumpulan ketika pergi ke sekolah sambil berbual-bual.Waktu balik paling menyeksakan kerana bukan hanya kami berhadapan dengan cuaca yang panas terik tetapi juga terpaksa memikul beg sekolah yang berat.

Sampai saja di rumah selepas tukar baju sekolah dan mandi lokasi yang di cari adalah lantai yang ada simen kerana di situlah tempat untuk berbaring sambil menyejukkan badan kerana ketika itu belum ada satupun kipas angin di rumah apatah lagi aircond.Baru sekejap dapat lelapkan mata, mak kejutkan pula untuk bersiap ke sekolah agama.Sekali lagi aku mencungap dalam keadaan cuaca yang panas terik untuk berjalan kaki ke sekolah agama yang terletak kira-kira 1 km dari rumah.

Hidangan berbuka hanyalah apa yang emak masak dan hidangkan sementara air pula samada air teh panas ataupun air kosong kerana ketika itu belum ada lagi peti sejuk.Menariknya adalah jiran-jiran akan bertukar juadah antara satu sama lain, maka dapatlah kami merasa beberapa jenis kuih dan hidangan yang berbeza.Namun kepenatan sewaktu berpuasa di siang hari serta merta lenyap apabila kami golongan kanak-kanak mula berkumpul beramai-ramai selepas waktu berbuka untuk sama-sama bermain.Paling meriah adalah ketika tibanya malam tujuh likor memang riuh dengan suara kanak-kanak bermain.Sesekali kami turut ke masjid untuk sama-sama sembahyang terawih dan bersama-sama menghadap hidangan moreh yang disediakan oleh penduduk secara bergilir.

Hari ini suasana sudah jauh berbeza bukan hanya pada kanak-kanak di bandar malah kanak-kanak di kampung juga tidak lagi merasai kemeriahan dan keperitan tersebut.Pergi dan balik sekolah akan di hantar oleh ayah ataupun dengan menaiki van sekolah yang tersedia sehingga ke pintu pagar sekolah dan tidak perlu lagi bermandi peluh berjalan kaki di bawah panas terik matahari. Alhamdulillah..hidup kita kini semakin senang meskipun tidak terlalu mewah untuk menyediakan kemudahan demi anak-anak kerana kita tidak mahu anak-anak kita merasai keperitan yang pernah kita tempuhi.Terbit rasa kasihan dan sedih apabila mengenangkan kepenatan anak-anak kita berjalan kaki untuk ke sekolah kerana kita pernah melalui detik tersebut.Mungkin dulu mak ayah kita juga sedih tapi mereka perlu akur pada kemampuan mereka ketika itu dan ketika itu kita juga akur pada kesusahan ibu dan ayah.

Juadah berbuka kita turut sediakan apa saja yang anak-anak inginkan kerana kita mampu untuk belikan malah ada kalanya ia hanya menjadi santapan pada tong sampah kerana tidak mampu untuk dihabiskan.Kita sediakan segalanya untuk mereka kerana kita pernah melalui perasaan inginkan hidangan yang enak sewaktu berbuka puasa satu ketika dulu tapi kita akur pada apa yang dihidangkan meskipun hanya sekadar pisang goreng atau cucur kodok.Alhamdulillah...kini kita gembira apabila melihat anak-anak kekenyangan selepas berbuka puasa walaupun satu ketika dulu kita mungkin hanya kenyang kerana banyak minum air sewaktu berbuka puasa dan kita gembira melihat mereka jauh lebih selesa dengan tidur di bawah kipas angin atau aircond.

Namun kemeriahan selepas berbuka puasa kini tidak lagi dirasai oleh kanak-kanak hari ini.Tiada lagi kedengaran riuh rendah kanak-kanak berlari dan bermain.Kalau adapun mungkin akan kedengaran suara mereka di surau sewaktu menemani ayah atau ibu untuk sembahyang terawih.Kanak-kanak hari ini mungkin hanya mengenali malam tujuh likur kerana ia disebut oleh orang tua tetapi mereka tidak lagi merasai kemeriahan malam tersebut.Agak jarang kelihatan tradisi memasang pelita apatah lagi untuk melihat kanak-kanak berarak membawa unggun api sebagaimana yang pernah kami lakukan dulu.

Jika dulu di zaman kanak-kanak lantai simen merupakan teman setia untuk aku berbaring kerana kepanasan tapi kini meskipun telah ada kipas angin atau kipas syiling namun bahangnya masih terasa.Kalau nak pasang aircond 24 jam tak tahan pula nak tengok bilnya nanti.Sebagai alternatif aku mencari teman yang paling setia dan menjimatkan..dan inilah dia


Inilah teman yang paling setia ketika bulan puasa...bantal sejuk.Dulu masa kecik-kecik tak ada bantal busuk tapi sekarang dah ada bantal busuk tapi sejuk hehe..Apabila tidak digunakan bantal ini akan disimpan di dalam peti sejuk tapi jangan letakkan di ruang sejuk beku nanti tak boleh peluk sebab keras dan beku.Kalau anak-anak merasa panas beri saja bantal ini untuk mereka peluk atau diletakkan di dahi untuk mengurangkan kepanasan dan ia juga elok digunakan apabila diserang demam panas.Harganya taklah mahal tak sampai pun rm 20 tapi ternyata ia boleh menjadi teman yang paling setia...cubalah.

ozzy - setiap kali ramadan tiba pasti akan terkenang zaman kanak-kanak....

1 ulasan:

  1. Jangan teman sorang lagi tu tak di cakne sudah :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...