25 Januari 2012

DEFINASI REUNION


Biasa dengar kawan-kawan kita menyebut reunion?.Bagi budak-budak yang masih bersekolah mungkin tak tahu dan tak mahu ambil tahu pasal reunion kan sebab belum sampai lagi masanya pada mereka untuk fikir pasal reunion ni.

Reunion boleh didefinasikan sebagai "Pertemuan Semula" iaitu pertemuan semula dengan rakan² atau sahabat² yang telah lama terpisah.Kalau dah selalu jumpa tu bukan reunion lagi dah tu kan.Biasanya ia dibuat oleh mereka yang telah lama terputus hubungan dan tiba² kembali bersua contohnya melalui laman sosial seperti facebook. Melaluinya dapatlah dikumpulkan semula seberapa ramai rakan yang dapat dihubungi dan kemudiannya rancangan untuk perjumpaan semula atau reunion mula diatur.

Setelah rancangan diatur ternyata ia tidak semudah sepertimana yang kita semua fikirkan.Akan timbul bermacam halangan dan dugaan terutamanya dari segi komitmen dan sokongan dari rakan² yang lain.Berdasarkan dari apa yang telah saya lalui sebelum ini dalam membuat penganjuran seperti ini maka apabila adanya cadangan untuk mengadakan semula reunion ini membuatkan aku lebih berhati².Untuk itu aku perjelaskan kepada semua rakan² yang berada di dalam group kami di facebook dan posting tersebut turut aku postkan di sini untuk dikongsi bersama rakan² blogger serta pembaca yang lain.Mungkin ia boleh dijadikan panduan atau guideline sekiranya ada yang bercadang untuk menganjurkannya.

" Assalamualaikum semua...
Dari jumlah keseluruhan ahli group yang setakat ini seramai 83 orang yang sudi tick atau menunjukkan minat hanyalah sekitar 20 orang saja, bermakna selebihnya saya anggap mereka tak berminat samada untuk turut serta mahupun untuk ambil tahu.
Saya sengaja membuat survey dalam bentuk tandakan diruangan kosong kerana saya beranggapan ramai yang malas atau segan nak buat komen, maka survey tersebut saya sediakan supaya lebih memudahkan..cuma tick saja, senangkan? malangnya perkara senang macam tu pun masih lagi berat nak buat!..apatah lagi kalau kita nak minta kerjasama yang lainnya...betul tak?logiknya kalau yang ringan pun tak nak buat apalagi yang lebih berat kan? 

Mungkin ramai juga yang berminat dan teruja untuk bertemu rakan lama apatah lagi setelah berpuluh tahun terputus hubungan dan itulah definasi reunion iaitu"pertemuan semula" tetapi tak berani untuk confirm awal² kerana bimbang berlakunya pertembungan dengan urusan lain contohnya urusan keluarga atau perkara lain yang lebih penting.Kalau dah confirm untuk hadir pasti akan rasa serba salah dengan kawan² kalau nak batalkan di saat akhir takut nanti kawan² kecil hati tapi kalau tak hadir urusan keluarga takut nanti keluarga pula yang kecil hati kan?.

Oklah tu..kita semua fahamlah sebab kita semua pun sebenarnya memang memikirkan perkara yang sama kerana kita semua pun ada komitmen masing² kan? tetapi berapa ramai diantara kita yang memikirkan masalah yang ditanggung oleh pihak penganjur?mereka melakukan secara sukarela tanpa ada niat untuk mengaut sebarang keuntungan malah terpaksa mengorbankan masa dan tenaga serta menanggung kos seperti telefon, petrol termasuklah terpaksa mendahulukan wang deposit untuk menempah hotel...lainlah kalau hotel tu penganjur yang punya atau BAPAK penganjur yang punya kan..kan..kan!!.

Untuk buat Reunion tak sama macam untuk kita buat 'Re-ngeteh/Re-ngopi' kerana kalau nak mengeteh tak siapa yang rugi,paling pun kalau semua tak jadi datang kita minum sorang²..kira oklah win-win situation lah macam tu..TAPI kalau nak buat reunion kena buat semua persediaan termasuklah kena bayar wang pendahuluan.Hotel kena tempah awal² kalau lambat tak dapat apalagi kalau time cuti umum tapi kalau nak re-ngeteh tempat tu penuh kita cari tempat lain dan tak perlu bayar duit deposit betul tak? 



So..kalau masing² beri jawapan 'tak pasti' atau 50/50 atau diam membisu dah tentunya wang deposit pun takkan bayar kan? kalau bayar nanti takut rugi kalau tak dapat datang kan!.TAPI macam mana pula kalau penganjur bayar dulu dan kita pula yang tak datang?? kita cuma rugi deposit yang kita bayar untuk diri kita saja tapi penganjur perlu tanggung untuk berapa ramai?kan tak adil tu..lainlah kalau penganjur mark-up atau ambil untung lebih tapi rasanya penganjur tak sampai hati nak buat macam tu sebab fikirkan kawan² kan..then, sapa nak bayar?kalau kita cakap dengan pihak hotel yang kita 'tak pasti' atau 50/50, pihak hotel akan kata boleh..boleh..BOLEH BLAH!!..ye tak?...hehe..

Bagi mereka yang pernah terlibat dalam menganjurkan event seperti ini
 termasuklah diri saya sendiri yang turut terkena tempiasnya, pada awalnya masing² mengharapkan ia menjadi satu 'mimpi indah', yelah rasa teruja nak bertemu dengan kawan² yang lebih 20 tahun terpisah tapi akhirnya bertukar menjadi satu 'mimpi ngeri'!!.Ingatlah bahawa 'orang yang bijak tidak akan terjun ke dalam lubang yang sama seandainya dia pernah terjatuh ke dalamnya' dan kerana itulah sebabnya saya sengaja membuat dalam bentuk survey tetapi untuk menjadi penganjur sama sekali saya akan katakan TIDAK jika begini keadaannya.Silap gayanya boleh menimbulkan rasa tak puas hati, rasa sakit hati, marah, geram, kecewa dan paling ditakuti ia bertukar menjadi dendam.Maka saya beranggapan sebaiknya dielakkan demi sebuah persahabatan kerana 'mencegah itu lebih baik dari mengubati'.

Untuk itu apa yang boleh saya cadangkan dan katakan adalah saya akan membuat tempahan untuk diri saya sendiri pada tarikh yang akan ditetapkan nanti.Jika ada yang berminat untuk turut serta bolehlah buat tempahan dan sama² bertemu disana nanti.Apa yang boleh kita buat adalah berkumpul pada awal pagi di kawasan sekitarnya sebelum check in (2 ptg)dan berkumpul beramai², dan pada malamnya bolehlah buat BBQ atau sebagainya.Maknanya kalau ramai, maka ramailah dan kalau tak ada sesiapapun saya anggap ia hanya satu percutian keluarga.Mungkin ini bukan yang terbaik tapi ianya lebih baik daripada kita merasa sakit hati kan..dan inilah yang dikatakan win-win situation,tak untung dan tak rugi...
sama-sama kita fikirkan..Assalam..


Sebenarnya untuk buat re-union ni banyak bergantung pada diri kita sendiri samada kita berminat ataupun tidak..kalau dah tak berminat bagi FREE pun diaorang tetap tak akan datang.

ozzy - tetap gembira kerana berjaya ketemu kawan-kawan lama walau hanya sebahagian saja.

3 ulasan:

  1. Time amy organise reunion untuk junior dan senior , alhamdulillah semuanya ok tepati janji..mungkin sebab duit sudah di collect awal kot..ada juga yang x jadi join di sebabkan hal2 tertentu..pape pun memang happy kan dapat jumpa kawan2 lame...

    BalasPadam
  2. Assalam..

    Saya belum pernah sertai reunion lain. Asyik merancang je tapi tak semuanya dapat hadir. Saya setuju kalau buat macam tu. Tak ada sesiapa yang rugi atau sakit hati..

    BalasPadam
  3. samala dengan saya, plan macam - macam budak kolej nak buat reunion, tp semua pakat sibuk...last2 senang cite hello jela if ada kat tempat dorang, sape nak join, jom..tau2 je dah buka 4 5 meja..reunion jugak tuh...hehehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...