4 Januari 2012

KAIN BATIK UNTUK JOHN

Rasanya agak lama aku berehat dari menulis di blog ini.Kalau dah lama tinggal memang malas nak mula balik tambah lagi mood nak menulis pun entah kemana menghilang.Walaupun dah lama tak update tapi sesekali aku tetap singgah menjengok blog aku ni dan apa yang aku tengok statistik pengunjung tetap sama seperti selalu malah ada kalanya lebih dari biasa.Mungkin kerana ramai yang ingin mencari info berkenaan sesuatu dan mungkin juga info tersebut pernah aku paparkan di sini.Itulah yang pernah aku katakan seperti DI SINI iaitu setelah kita mati inilah yang akan kita tinggalkan dan akan terus dibaca oleh orang lain.Jika baik isi kandungannya maka faedahnya akan dapat dikongsi oleh orang lain tetapi jika buruk kandungannya serta penuh fitnah dan hinaan pada orang lain ia akan kekal untuk selamanya sebagai bekalan kita di dalam kubur itu nanti.

Dalam tak sedar rupanya template lama yang aku gunakan dah tak boleh digunakan lagi maka terpaksalah aku tukar seperti ini termasuklah shoutbox yang turut tak boleh digunakan lagi maka terpaksalah aku buang daripada semak je kat sini hehe dan buat sementara aku gunakan jelah yang ni sebab masih malas nak edit atau modified apa saja, nantilah kalau ada masa...Oh ya! tak lupa juga aku nak ucapkan selamat tahun baru pada semua rakan² yang mengenali aku di alam maya ini.Sambil aku jengok blog aku ni tiba-tiba aku tengok ada banyak pertanyaan dari seseorang yang menggelarkan dirinya sebagai John yang nampaknya berminat untuk mengetahui tentang kain batik.Ada beberapa pertanyaan darinya DI SINI dan antara soalannya adalah seperti yang aku copy dan paste di bawah ini.

Batik dikatakan berasal dari Mesir dan telah digunakan lebih seribu tahun dulu dan ia kemudiannya digunakan secara meluas di negara Asia seperti Bangladesh, India, Indonesia, Iran, Sri Lanka, Thailand termasuk negara kita Malaysia terutamanya pada kaum Melayu.Seterusnya ia menjadi satu budaya atau tradisi pada kaum Melayu untuk menjadikan batik sebagai pakaian rasmi atau untuk digunakan dalam kehidupan seharian seperti memakai kain batik.Bagi membezakan antara lelaki dan perempuan maka kain pelikat digunakan oleh kaum lelaki.Apa yang membezakannya adalah corak kain batik lebih berbunga-bunga manakala kain pelikat kebiasaannya berjalur dan didatangkan dengan berbagai warna yang berlainan.

Berbalik pada soalan John yang pertama jawapan yang dapat aku berikan adalah memang benar bahawa zaman ini agak jarang dan semakin kurang masyarakat Melayu yang memakai kain batik terutamanya pada generasi muda.Ini adalah kerana perubahan gaya hidup serta aktiviti seharian yang semakin jauh berbeza.Kalau zaman dulu memang jarang kita tengok anak gadis memandu kereta tetapi hari ini ramai diantara mereka yang mempunyai kenderaan sendiri dan pastinya mereka malu untuk memandu kereta atau menaiki motorsikal dengan berkain batik.Itu adalah salah satu contoh tetapi sebenarnya banyak lagi faktor lain yang menyebabkan kain batik tidak lagi popular serta kurangnya galakan dari ibu bapa mereka sendiri untuk memakai kain batik.

Faktor ini bukan hanya melibatkan masyarakat di bandar malah mereka yang tinggal di kampung juga semakin jarang yang memakai kain batik cuma mungkin bilangan mereka yang masih menggunakan kain batik sewaktu tidur lebih tinggi berbanding dengan masyarakat di bandar.Namun kebiasaannya setelah mereka berkahwin mereka akan mula membiasakan diri untuk memakai kain batik terutamanya pada waktu malam supaya tidak kekok apabila pulang kekampung mak mertua yang mungkin masih tinggal di kampung dan masih mengamalkan budaya ini.

Tentang persoalan kenapa mereka perlu memakai kain batik selepas bersalin?.Pendapat aku adalah ia lebih memudahkan mereka untuk menguruskan diri mereka sendiri dan juga bayi mereka.Kalau pakai seluar mungkin agak susah untuk dibuka berbanding pakai kain batik yang terus boleh selak contohnya untuk buang air kecil atau besar.Begitu juga ketika proses berurut sudah tentu ia lebih memudahkan tukang urut dan dirinya sendiri sewaktu melakukan proses ini.Tambahan lagi ketika 'waktu berpantang' ini mereka lebih banyak berehat dan kurang melakukan aktiviti atau kerja² berat.Namun jika ada yang berkata 'I got no choice' atau tiada pilihan dan terpaksa memakai kain batik ketika berpantang aku kurang setuju kerana aku berpendapat tiada paksaan pun untuk memakainya 'and it is not a compulsary'.Sekiranya dia berasa tidak selesa maka itu terpulang pada dirinya sendiri kerana memakainya bukanlah satu kewajipan tetapi lebih kepada salah satu budaya yang telah dipraktikkan oleh orang melayu sejak dulu lagi.

Ada beberapa lagi persoalan dari John dan aku mencadangkan agar dia pergi sendiri melawat ke kawasan kampung terutamanya di Kelantan dan Terengganu yang masih lagi ramai yang mengamalkan budaya memakai kain batik ini.Selain dari itu dia boleh singgah dan lihat sendiri bagaimana proses untuk membuat kain batik yang banyak terdapat di Terengganu termasuk proses mencanting batik sekaligus boleh bertanya lebih lanjut berkenaan kain batik ini.


Tentang keselamatan seperti mana yang dia bimbangkan jika pergi ke kampung, sebenarnya di zaman ini di mana saja kita pergi belum tentu kita akan selamat dan jika dia (John) berada di negara China sekalipun belum tentu dia akan selamat setiap masa.Sebenarnya masyarakat kampung lebih mesra dan ramah jika kena gayanya kalau nak bandingkan dengan masyarakat bandar.Jika kita bersikap sopan sudah tentunya mereka akan melayan kita dengan sopan dan baik kerana sopan santun itu juga termasuk sebagai satu adab dan budaya orang melayu.

ozzy - masih guna kain pelikat semasa tidur malam...

7 ulasan:

  1. sejarah batik kot... kene amik tahu jugak. tpi apa pasal taruk gmbar tuh.. huhu.. cek bekenan kot... haha

    Jom baca sekejap..=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/iman-kita.html

    BalasPadam
  2. L - berkenan pulak tgk gambar tu hehe lgpun ada kaitan juga dgn entry ni sbb dia berkain batik.

    BalasPadam
  3. Orang perempuan sekarang semakin kurang memakai kain batik dirumah. Mereka lebih suka memakai seluar fit...kalau pakai kain batik kan manis..

    BalasPadam
  4. Kain batik untuk John. Hahaha!.... Sound so cute.. Saya malayu tak bagus. Read simple Malay can. Luckily there is google translator software available and I am able to read and understand your blog fully. Well, if I am going to explore a village in China, I will also feel the same way as I am worried the villagers might think I am trying to do something funny as well. But what you say is true. If you are polite, respectful and put on a smile in a strange environment, I guess the people will be much less suspicious against you. Thanks a lot for answering all my questions and giving me useful advice!! Nice to chat with you. From John.

    BalasPadam
  5. Nice blog here! Also your website loads up fast!
    What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host?

    I wish my site loaded up as quickly as yours lol

    My weblog ... kata mutiara

    BalasPadam
  6. Pretty! This was a really wonderful post. Thank you for providing this information.


    My web site :: baju batik keluarga

    BalasPadam
  7. Wow! At last I got a blog from where I can actually obtain useful information regarding
    my study and knowledge.

    Look into my web site - kaos one piece

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...