11 Januari 2012

UNIKNYA POKOK KELAPA

Pokok kelapa biasa kita tengok hidup ditepi pantai atau di tanam disekitar rumah.Seperti yang kita tahu pokok kelapa ni memang ada banyak kegunaannya.Dari batang hinggalah pada pucuknya ada bermacam kegunaannya.Air dan isi kelapa muda memang berkhasiat dan sedap diminum untuk menghilangkan dahaga.Menurut petua orang dulu-dulu kalau kita disengat ikan pari cepat² panjat pokok kelapa untuk mengurangkan bisa sengatan tersebut, samada betul atau tidak wallahualam..

Seperti yang kita tahu bahawa kekuatan sebatang pokok itu sangat bergantung pada akar tunjangnya tetapi ramai yang tidak tahu bahawa pokok kelapa tidak mempunyai akar tunjang dan hanya bergantung pada akarnya yang banyak.Jadi kekuatannya terletak di mana? ditambah lagi dengan bebanan dari pelepah serta buahnya apatah lagi jika ia tumbuh di tepi pantai yang sering dipukul angin dan ribut.

Menariknya, walaupun sering dilanda angin dan ribut yang kuat dari arah laut, pokok kelapa tetap condong menghala ke arah laut malah ada yang sampai pohonnya mencecah ke permukaan laut.Itulah kehebatan dan keunikan yang ada pada pokok kelapa.

Mampukah kita menjadi sepertinya?Kalau nak bandingkan dengan kita yang kadang² dilanda dengan badai dalam kehidupan dah rasa macam nak bunuh diri, dah rasa x nak hidup lagi, dah rasa macam malangnya hidup dan bermacam lagi perasaan kecewa sedangkan kita dianugerahkan akal dan tenaga berbanding pokok kelapa yang diam di satu tempat hanya menanti dan bertahan walau sekuat manapun ribut yang datang menyerang.Bukan itu saja malah ia terus condong menghala ke arah lautan meskipun setelah ribut itu berhenti menyerang.

Itulah kehebatan, kekuatan dan semangat yang ada pada sepohon pokok kelapa sedangkan kita hanya dengan sedikit kelebihan kita dah rasa yang diri kita dah cukup hebat.

ozzy -  tak rasa diri ini hebat...

2 ulasan:

  1. kalau kita manusia ni bergantung pada iman lah kan?..:)

    BalasPadam
  2. anymz..

    Itu salah satunyalah pegangan kita & kita turut bergantung pada byk perkara lain utk menjadi kuat.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...