8 Jun 2010

IKAN DICEMARI FORMALIN

Ini pula info yang aku dapat mengenai ikan..
Tidak dapat dinafikan bahawa sebahagian besar ikan-ikan yang kita makan setiap hari adalah diimport dari negara Thai.Setelah ditangkap oleh para nelayan di sana, ikan-ikan itu dimasukan ke dalam kontena dan ditimbus dengan ketulan-ketulan air batu supaya ianya boleh bertahan lama sepanjang perjalanan ke Malaysia & Singapura.

Kita anggap saja ikan tersebut terus di bawa menaiki kapal untuk dieksport.Perjalanan biasanya mengambil masa selama 6 atau 7 jam...semasa ikan-ikan tersebut tiba di Malaysia dan Singapura ianya telahpun lesu dan kurang segar ( itupun jika terus dieksport bagaimana pula jika ikan tersebut dieskport keesokan harinya? ) Jadi untuk mengelakkan berlakunya perkara ini pihak pengusaha perikanan di negara Thai kini menggunakan teknik baru.Tahu kah anda semua teknik baru yang digunakan itu?

Sebelum dieksport, semua ikan-ikan tersebut direndam terlebih dahulu di dalam air yang dicampur dengan sejenis bahan kimia disebut FORMALIN. Ini adalah bertujuan supaya ikan-ikan yang dieksport itu boleh bertahan jauh lebih lama dan kelihatan masih 'fresh', keras dan segar bila sampai ke destinasinya termasuk ke negara kita.

Tahu kah anda semua...Apa itu bahan kimia bernama FORMALIN?... FORMALIN merupakan sejenis bahan kimia yang disuntik ke dalam mayat supaya ianya boleh bertahan lama atau dalam bahasa inggeris disebut 'embalm'. (sila klik semua tulisan biru untuk info lebih jelas).Mayat-mayat umat Islam diharamkan disuntik dengan kimia ini. Sekarang... tanpa disedari... ikan-ikan yang kita makan hari-hari termasuk di restoran dan hotel besar berkemungkinan mengandungi bahan kimia tersebut ... maka apa hukumnya pulak?

Kalau kita beli ikan di pasar ada caranya untuk kita mengesan .. kalau ikan-ikan itu TIDAK dihinggapi lalat bermakna ikan-ikan itu telah direndam dengan kimia Formalin kerana lalat tidak akan hinggap pada ikan yang mengandungi bahan kimia tersebut.Mungkin kita boleh mencuba dengan membeli ikan yang kelihatan segar dipasar bawa balik dan biarkan disatu tempat serta lihat apakah ada lalat yang akan hinggap....sesungguhnya Lalat lebih mengetahui !!!.

Kita terjah pula ikan yang sekarang ini dibela didalam kolam.Tidak dinafikan ia menjana ekonomi kepada sesetengah penternak ikan dinegara kita. Bagaimana pula dengan bahan makanan yang diberikan pada ikan tersebut? apakah pula kandungan bahan makanan yang diberikan? contoh ikan keli..adakah semua pengusaha memberi sumber makanan mengikut piawaian serta makanan yang diluluskan? (aku baru saja menjadi follower pada penternak ikan keli ini yang dalam proses untuk memproses makanan ikan sendiri..sesuatu yang aku cari selama ini).

Lihat pula ikan haruan yang diternak kenapa saiz dan warna serta rasanya berbeza dengan yang kita perolehi dari paya atau sawah? dan apakah kandungan khasiatnya juga sama?..Jika di Pahang yang terkenal sebagai bandar ikan patin..kini ikan diternak menggunakan sangkar di Sungai Pahang agar kualiti ikan terpelihara tetapi apakah sumber makanan yang diberikan sama seperti apa yang ikan tersebut perolehi dari ekologinya?..

Justeru itu berbalik pada topik ayam daging ..kini generasi kita semakin terus dihimpit pada kehidupan tidak sihat serta terdedah pada penyakit misteri dan tersembunyi yang kita tidak sedari berpunca dari makanan yang kita makan setiap hari yang kita sangkakan berkhasiat.

Bulan lepas ketika pulang ke kampung melihat tok (nenek perempuan) yang berusia 80an.walaupun uzur tapi dia tiada sebarang penyakit sedangkan ketika zaman kanak-kanak dulu setiap hari aku lihat dia buat air kopi pekat yang sungguh manis pagi dan petang..setiap hari juga pasti ada lauk ikan masin bersama ulam .. bila di tanya dia katakan "tok(nenek) tak suka makan AYAM DAGING...nanti banyak penyakit !!! "....



5 ulasan:

  1. salam..
    alamak nampak gayanya
    kena makan ikan bela sendiri
    sayur tanam sendiri la gamaknya
    semuanya ada kimia ler nih..

    BalasPadam
  2. w'salam zul..
    Nak ikutkan banyak benda dah bahaya nak dimakan..nanti kebulur pulak kita kalau semua pun tak boleh..sekurang2nya hindarkan yg teruk2 tu ok la kan

    BalasPadam
  3. nak kenal lagi ttg ikan keli??jom mai blog khas untuk ikan keli... :)

    BalasPadam
  4. Projek keli kanvas..terima kasih saya akan ke sana

    BalasPadam
  5. org kita ni byk dpt penyakit berpunca dr mkanan yek..org tua dulu2 xde pun masalah...kat HPA byk mkanan organik..ayam pun ade...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...