9 November 2010

AIR NIRA

Baru-baru ini ketika balik ke utara ternampak satu papan tanda disebuah gerai tertulis "NIRA NIPAH".Sebelum ini aku hanya mendengar orang menyebut tentang air ini tapi belum pernah mencuba.
Warung tersebut terletak berhampiran dengan susur keluar tol  Taiping Utara (belok ke kiri) dan bertentangan dengan kilang pengeluar aluminium.Dengan desakan hati untuk mencuba aku singgah dah minum air tersebut bersama air batu.Harga segelas adalah rm 2.50.

Dari perbualan dengan pemilik gerai dia berkata air tersebut ditadah dari pokok nipah.Kemudiannya ia diperam selama 40 hari.Menurutnya, lebih lama ia disimpan air tersebut kelihatan lebih jernih berbanding dengan yang masih baru keadaannya kelabu dan berkeladak.Pertama kali merasainya terasa sedap juga dengan rasanya yang masam-masam manis.Teruja dengan keenakannya aku kemudiannya membeli sebotol untuk dibawa balik dengan harga rm 3.50 (botol sebesar cili sos).

Ketika aku search google untuk mencari info berkenaan air nira ini terjumpa gambar tempat aku beli air tu dan  inilah warungnya.Info yang aku dapat mengenai khasiat nira ini pula aku jumpa DI SINI. Antara khasiat yang dinyatakan air nira ini jika diamalkan berupaya menyembuhkan penyakit kencing manis ,darah tinggi dan untuk menyejukkan badan.

Apa yang pasti bila aku balik ke rumah dan cuba minum satu sudu air nira yang aku beli itu bersama satu sudu madu lebah badan dan tekak aku jadi panas!!..atau aku yang salah minum? atau mungkin juga ia hanya sesuai untuk diminum oleh mereka yang ada penyakit kencing manis atau darah tinggi?.Rasanya pula tidak sama sepertimana aku minum di warung tersebut yang rasanya masam-masam manis (mungkin telah dicampur dengan gula).Apa yang aku rasa sungguh masam dan terasa bagaikan minum cuka..sudahnya 2 hari selepas itu aku demam..hmmmm.

19 ulasan:

  1. ozzy: Air Nira ni manissss sgt ke?

    BalasPadam
  2. hah?demam?hehehe...nisa suka minum air ni..rasenye manis tp manis tu xdela melampau sangat...tp skrg bnyk yg xori la..dh campur2 dh...hehehe

    BalasPadam
  3. azzey -> rasanya masam mcm cuka..kena campur gula baru manis

    Nisa..ye demam..x biasa kot..air tu kalau x campur gula rasanya macam cuka

    BalasPadam
  4. oooo nira x pernah rasa.. cuka pun sama.. hmm x perlah, x yah lah rasa dua2 nya hehe..

    BalasPadam
  5. salam..
    ermmm..salah makan la tu..
    air nira selalu minum di alor setar
    time buka puasa je..tak tahu ada orang
    campur madu pulak.??he he..

    BalasPadam
  6. Salam...

    Pernah dgr sal air nira ni tp x pnah rasa..
    Boleh smpai dmm erk...Xnak try la..huhuh

    BalasPadam
  7. salam... bag ozzy
    isk..isk..isk.. abg ozzy nie ada ke patut macam tue sekali gi buat kat umah ermm tengok kan dah demam...
    lain kali jgn macam tue tau.. angah pernah rasa lepas tue peninggggggg

    BalasPadam
  8. macam mana plak boleh jadi macam tu ek? agaknya stok yang bro beli tu mungkin stok lama kut...confius la...

    BalasPadam
  9. Air nira kalau disimpan lama tanpa ais ia akan jadi masam (cuka)... kalau dibekukan boleh simpan lama. Kalau dimasak boleh jadi gula ( di Sarawak dipanggil gula apong ) makan dengan lupis.. nyaman. Saya suka minum air nie .. tapi mahalkan?

    BalasPadam
  10. Kasi peram dulu baru minum bes,,nampak bintang kejora..

    BalasPadam
  11. lynnHamzah - Air Nira tu mmg disimpan lama (telah diperam selama 40 hari baru dijual).

    mohamad - Memang masam air tu..rasa mcm cuka

    Relevan...Air tu mmg dah diperam selama 40 hari sblm dijual kata penjualnya.

    BalasPadam
  12. Salam Pozi.
    kawan tak berani nok buat kerja campo2 nei bimbang nyer mabuk aje :)

    BalasPadam
  13. favorate kawan saya...kkalau nmpak gerai nira mesti singgah

    BalasPadam
  14. kalau nira kelapa, ambik hr ni di pokok, hr ni jgk dijual. kalau nk jual esk, kena simpan di peti sejuk. kalau tidak, akan memabukkan dan akan rosak. rasa masam dsb. kalau air nira nipah xtau la plak...

    BalasPadam
  15. saya ingin memperbetulkan beberapa fakta tentang air nira kerana saya adalah penggemar dan pengunjung setia warung yang saudara maksudkan tu.setiap hari saya dan beberapa rakan akan beli 4 bungkus .minum sekali nak lagi kerana ia manis semulajadi dan asli dari pokok sebab saya dah pi tengok kat umah...dia bukak kedai petang lepas solat zohor..air nira jadi masam sebab tak tahan lama.yg kata 40 hari tu bukan air nira itu cuka nira boleh buat ubat......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa nama..terima kasih dgn komen tersebut

      Padam
  16. Air nira yang aku jumpa warna kekuningan. ..tu air nira kew???

    BalasPadam
  17. Awak dah salah layhh... air nira orang minum jew..kalau cuka nira baru tambahkan madu aduihh...kan dah demam!!

    BalasPadam
  18. Air nira yang dan di simpan selama 40 hari itu adalah cuka. Menang ada khasiat juga. Janganlah bagi fakta salah menyebabkan orang tak suka pada nira nipah. Nira nipah asli tak akan ada rasa masam langsung kalau ia masih segar. Kalau dibiar begitu sahaja, rasanya akan berubah sepelas 4-5 jam, Itu sebab ia perlu disimpan didalam peti sejuk atau chiller.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...