20 Julai 2011

PENYOKONG FANATIK BOLASEPAK

Umum mengetahui bahawa bolasepak merupakan sukan nombor satu dunia.Di mana-mana sahaja pasti akan ada yang menyebut dan memperkatakan tentang bolasepak samada di dalam liga tempatan mahupun luar negara.
Jika direnungkan kembali kenapa permainan ini begitu popular dan boleh menyebabkan seseorang itu begitu fanatik sedangkan ia hanya satu permainan untuk merebut sebiji bola di atas padang.

Biasanya persoalan tersebut dilontarkan oleh mereka yang tidak minat terhadap sukan ini.Bagi peminat sukan bolasepak biasanya mereka mempunyai berbagai alasan dan sebab.Antaranya gaya atau skill seseorang pemain serta mutu yang dipamerkan oleh sesebuah pasukan.Dalam negara kita sikap fanatik penyokong bolasepak ini masih terkawal dan tidak seagresif seperti di luar negara hingga menyebabkan berlakunya rusuhan serta pergaduhan dan mengakibatkan kematian.

Dalam liga tempatan sikap penyokong fanatik ini hanya boleh dilihat untuk beberapa negeri sahaja seperti Kelantan, Kedah, N.Sembilan dan Selangor.Bagi negeri-negeri lain sikap fanatik penyokongnya tidak terlalu ketara dan ada antaranya bukanlah fanatik terhadap sukan bolasepak tetapi lebih terarah kepada semangat kenegerian.

Peminat fanatik untuk pasukan negara kita juga jumlahnya agak kecil mungkin kerana prestasi pasukan negara kita yang tidak konsisten.Walau bukan sebagai peminat fanatik sekalipun apa yang penting kita tetap menyokong pasukan negara kita atas semangat warganegara Malaysia kerana tak mungkin warganegara lain akan menyokong pasukan kita.Senario ini jauh berbeza jika kita bandingkan sokongan terhadap pasukan dari luar negara.Macam biasa kita lebih suka mengagungkan 'produk' luar negara berbanding 'produk' kita sendiri mungkin disebabkan kualitinya yang berbeza.

Seseorang yang menjadi fanatik sanggup berbuat apa sahaja dan agak merbahaya jika beliau tidak dapat mengawal diri dan perasaannya.Kerana bola mereka sanggup berjaga hingga ke pagi, kerana bola mereka sanggup putus sahabat dan kerana bola mereka sanggup membunuh.Berpada-padalah bukan hanya pada bola sepak tetapi juga perkara yang lain...

                                  
~ sengaja cari pasal ~

ozzy - bukan penyokong fanatik  cuma sokong Malaysia...

4 ulasan:

  1. Bila Al-Tawassut digantikan dengan Fanatik berbagai gejala negatif akan kita temui...

    BalasPadam
  2. Bila Fanatik sangat adalah yang tak kenanya maka berpadalah juga yak.

    BalasPadam
  3. Fanatik juga tp x over sgt smpai camtu..
    suka gaduh2 sal bola tp x sampai tahap kelahi..
    huhuh

    BalasPadam
  4. Malaysia kira orait pe main, macam main dengan Liverpool hari tu..ramai budget, malaysia 0...tapi ok what dapat jaringkan 3 gol..cuma Malaysia ni main tak konsisten..tu ler masalahnye...idakler minat bebenor dengan bola..tp kalo world cup..memang teman tak lepas...hehehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...