4 Julai 2011

PULAU TIOMAN DESTINASI PELANCONGAN TERBAIK PART II



Setelah selesai makan tengahari kami semua berkumpul di lobi hotel untuk dibawa ke lokasi di mana aktiviti 'snorkeling' akan dijalankan dengan menggunakan pengangkutan yang disediakan.Lokasi tersebut yang terletak berhampiran dengan pulau Renggis merupakan lokasi yang telah ditetapkan untuk aktiviti ini kerana terdapat bermacam jenis ikan serta terumbu karang.Pelancong tidak digalakkan menanggalkan pelampung walaupun pandai berenang bagi mengelakkan mereka terpijak terumbu karang lebih-lebih lagi tapak Sulaiman yang memang banyak disitu.Menurut pemandu bot, tapak Sulaiman mempunyai duri yang sangat tajam dan berbisa.


< - Tersandar keletihan selepas penat menyelam
                          Makcik 'cleaner' ni --> 
                walau dah berusia hampir 
   60 tahun tapi masih kuat berenang


Dengan airnya yang bewarna kehijauan dan jernih kami dapat melihat dengan jelas bermacam spesis ikan dan ada antaranya 'tanpa rasa bersalah' lalu lalang di depan google yang aku pakai.Antara yang turut serta adalah seorang makcik yang bertugas sebagai 'cleaner' di tempat kami.Walaupun usianya sudah hampir ke 60 tahun tapi makcik ni masih handal berenang dan menyelam, so kalau ada yang takut sila malu dengan makcik ni ye hehe..kata makcik " mungkin ini kali pertama dan terakhir makcik ke sini ".

Lewat petang setelah penat menyelam ketika rakan yang lain pergi bermain bola tampar pantai aku memilih untuk berbasikal di sekitar resort tersebut dan kemudiannya berehat sambil menikmati suasana petang di tepi pantai kerana kesakitan yang semakin terasa.

Hari kedua setelah selesai sarapan pagi aktiviti kami untuk pagi ini adalah 'team building'.Kami kemudiannya dibahagikan kepada dua team dan terdapat 5 acara disediakan dimana tiga antaranya adalah untuk menguji kerjasama berpasukan melalui perbincangan serta pelan tindakan.Mental pasukan turut diuji apabila kami sengaja dibiarkan berjemur di tengah panas dalam cuaca yang panas terik untuk berhadapan dengan ujian yang telah di sediakan.

 
Hanya tiga acara yang aku turut serta kerana sewaktu acara terakhir aku menarik diri kerana tidak mahu mengambil risiko serta menambahkan lagi kesakitan yang sedia ada.Rasa kecewa kerana tidak berdaya membantu rakan yang lain untuk sama-sama berusaha melepasi halangan yang disediakan.Bagi acara kali ini lebih memerlukan ketahanan fizikal dan semangat bantu membantu antara ahli pasukan.Walauapapun aku tetap berada di sekitar lokasi untuk memberi sumbangan biarpun hanya sebagai photographer kepada mereka semua.

Antara acara yang disediakan adalah melepasi dua tembok yang dibuat seperti bukit, melalui gelung tayar tanpa menyentuh tayar tersebut, mengharungi jaring (digambarkan sebagai kawat berduri) dan terakhir sekali melepasi tembok setinggi kira-kira dua meter.Kedua-dua pasukan turut dibekalkan dengan dua biji buah kelapa yang perlu dibawa sehingga permainan tamat dan point akan ditolak sekiranya buah kelapa tersebut mencecah tanah.

Aktiviti pada sebelah petang adalah menaiki 'banana boat', kayak serta memancing namun aku memilih untuk tidak turut serta dan berehat di dalam bilik.Rasa malu juga dengan makcik tu sebab semua aktiviti dia sertai termasuk menaiki banana boat dan memancing serta berjaya menaikkan dua ekor ikan yang agak besar.Mungkin kali ini nasib aku kurang bernasib baik kerana datang dalam keadaan kesihatan yang kurang memuaskan.

Pada malamnya tiada aktiviti yang ditetapkan dan selepas makan malam kami memilih untuk berehat sambil bermain snooker di tempat yang disediakan atau game room.Rasanya dah lebih 20 tahun aku tak main snooker tapi saki baki skill tu masih adalah lagi sekurang-kurangnya untuk menemani kawan-kawan bermain.

Keseluruhannya aku amat berpuashati dengan suasana serta layanan pada percutian kali ini.Bermula dari penyambut tetamu sehinggalah pada security guard yang amat mudah memberikan kerjasama. Beritahu atau tanyakan apa saja yang kita mahukan pasti mereka akan segera datang membantu. Persekitarannya juga amat bersih dengan rumput serta pokok yang dijaga dan dipotong dengan baik.Begitu juga dengan kemudahan yang disediakan seperti bas pengangkutan yang bersedia membawa tetamu ke mana saja serta basikal untuk bersiar-siar dengan syarat tidak boleh melepasi kawasan resort.

Jika markah keseluruhannya adalah 10 markah, maka untuk percutian kali ini di Berjaya Tioman Beach Resort ini aku berikan sebanyak 8 markah...


ozzy - harap suasana kampung di sini tidak terlalu banyak diubah walaupun pembangunan sedang giat dijalankan...

6 ulasan:

  1. Bestnye...semua xtvt tu koi suka kecuali snorkeling...hahaha...malu kat makcik cleaner...

    BalasPadam
  2. Cik Shinju - takkan x berani berenang??..lagipun pelampung disediakan kalau takut juga memang patut malu dgn makcik tu.

    BalasPadam
  3. Err..ada jumpa dugong tersadai tak?? Hahaha..snorkeling tu mmg best OZ..suka time bg ikan2 tu mkn!

    BalasPadam
  4. salam..
    wahhh..memang terbaik tu
    ermmm..macam orang kaya nampak
    holiday Bro kita nih..he he

    BalasPadam
  5. Teringin nak honeymoon kat pulau :)

    BalasPadam
  6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...