19 November 2010

APA ADA PADA NAMA

Award ini adalah award yang ke 4 aku terima dari orang yang sama iaitu dari blogger yang mengelarkan dirinya IZYAN NADIAH terima kasih aku ucapkan padanya atas pemberian kesemua award tersebut yang disimpan DI SINI


Meskipun aku tidak mengenalinya dan hanya sebagai rakan blogger apa yang pasti disebalik namanya yang menarik mungkin ramai yang tidak tahu makna nama tersebut dan mungkin juga empunya diri juga tidak tahu akan pengertiannya.Tapi rasanya dia pasti tahu makna nama tersebut tidak kira nama sebetulnya atau nama samaran.

 Izyan - bermaksud ' lembut pekerti '..Nama yang amat sesuai untuk seorang wanita.
 Nadiah - bermaksud ' Awal mula sesuatu '..biasanya nama ini diberi pada anak sulong kerana dia paling awal atau nama ini juga mungkin diberi apabila ibu bapa ingin memulakan sebuah perjalanan atau kehidupan atau sesuatu yang baru.

Ini pula huraian menarik yang aku dapat disebalik nama Nadiah mengikut susunan huruf samada ia secara kebetulan atau sengaja direka atau memang tepat pengertiannya hanya empunya diri sahaja yang tahu.Kalau nak tahu lebih lanjut sila bertanya pada empunya diri di SINI.Mari sama-sama kita ikuti :

 N - Baik hati dan rapi dalam berpakaian.Mereka tergolong dalam kategori suka menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan balasan.Kelemahannya, mudah bersedih hati dan kurang percaya diri.

 A - Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas. Kelemahannya, sangat mudah berasa  hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah.Meskipun begitu marahnya mudah reda.

 D - Pendiam, bercakap hanya bila perlu. Sopan , berdisiplin dan kuat bekerja.Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan dalam mencapai cita-cita. Kelemahannya adalah selalu bimbang dan sukar mempercayai orang lain.

 I - Suka memendam perasaan dan permasalahan.Mereka juga mudah merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain.Suka menangis.

 A - Ramah dan murah senyuman.Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas. Kelemahannya,sangat mudah berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah.Meskipun begitu marahnya mudah reda.

 H - Mudah simpati, bahasanya lemah-lembut. Tidak gemar melukai perasaan orang lain.Selalu tergesa-gesa dalam melakukan pekerjaan, suka berkhayal dan bercita-cita terlalu tinggi.

Nampak menarik...bagaimana dengan nama anda?.Nama sebenar aku juga ada makna bermaksud    ' yang terpuji kejayaanku ' dan kebiasaannya ibu bapa dulu-dulu memberi nama anak dengan maksud yang baik dan sebutannya juga elok apabila disebut bagi mengelakkan anaknya diejek atau malu dengan namanya sendiri apabila dewasa nanti.

Nama yang muncul hari ini pula lebih kepada nama popular atau glamour ataupun nama yang boleh di komersialkan walaupun tiada apa-apa makna.Apabila nama tersebut popular atau glamour tetapi tiada apa-apa makna yang tidak baik atau berlawanan dari sudut agama pastinya ia menjadi pilihan kerana bila orang bertanya sekurang-kurangnya ibu bapa akan terselamat dari dikata atau diumpat oleh orang lain berkenaan nama anaknya meskipun sebenarnya ramai antara kita yang tahu islam menggalakkan memberi nama yang baik dan mempunyai makna yang baik juga untuk anak-anak.

Demi memenuhi tuntutan dan peredaran zaman maka nama-nama dahulu dipinggirkan kerana takut digelar tidak moden dan ketinggalan tetapi ada juga yang berkata " APA ADA PADA NAMA "....

5 ulasan:

  1. Nama kita pun boleh jadi doa utk org lain kalau sebutan dan makna drp perkataan yang baik, jadi baik juga yak :)

    BalasPadam
  2. ya betul.. nama menjadi doa.. sebab tu kena pilih nama yang baik2 yang ada makna yang baik.. jangan nak kira sebutan arab saja - silap2 letak nama anak al-baqarah... tak ke haruu..

    BalasPadam
  3. hehe,,thanks..tp yan susah nak senyum.hehe

    BalasPadam
  4. salam..
    tahniah bang..ada
    yang menghargai la nih..
    semoga terus sukses
    dalam berblogging..


    ***tetiba aku jadi malas
    la puloks..tak tahu nape??

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...