23 November 2010

KAUT SEMUA

Setiap kali apabila tibanya hujung tahun pasti kita dapat lihat di sana sini terpampang iklan jualan murah atau 'sale'.Iklan mula diedar dan diterbitkan samada melalui media cetak mahupun elektronik.

Selak akhbar pasti terselit iklan jualan murah ini...buka peti surat penuh dengan risalah 'offer' di sana sini.Tidak cukup di dada akhbar bagi syarikat mega yang mempunyai keupayaan kewangan yang tinggi pastinya menggunakan pula khidmat penyiaran tv atau radio. Meskipun bayaran iklan melalui radio atau tv amat tinggi tetapi bagi mereka pulangan yang bakal diperolehi nanti juga pastinya lumayan.

Jika dicongak secara kasar mungkin ada yang tertanya-tanya sudahlah harga barang diturunkan sehingga 70% bayaran untuk iklan pula dikira mengikut saat yang mencecah kos beribu ringgit..boleh untung lagi ke?.Itu adalah kiraan atau 'congakan' kasar pengguna seperti kita.Bagi peniaga itu juga antara formula yang mereka gunakan samada untuk melariskan atau menghabiskan stok yang ada (stok lama) disamping memperteguhkan lagi jenama mereka sekaligus bagi meyakinkan pengguna kepada produk mereka.

Kehidupan masa kini penuh dengan segala yang 'tersurat' dan 'tersirat'.Di dalam perniagaan yang semakin kempetetif  konsep tersurat dan tersirat merupakan satu strategi untuk mengaburi mata pelanggan.Sebagai pengguna kita ditaburkan gula-gula sebagai sesuatu yang tersurat tanpa kita sedari bahawa kita bakal dihinggapi 'diabetes tersirat'.Apabila virus telah hinggap maka jadilah kita sebagai 'pemiutang' tegar dan berulang alik setiap bulan untuk mengubati panyakit tersebut di kaunter pemungut hutang.

Bagi yang bersedia dengan wang tunai atau 'cash money' pastinya peluang ini akan direbut kerana inilah masanya untuk mendapatkan barang keperluan dengan harga yang lebih rendah dan menjimatkan.Bagi yang tiada wang tunai maka alternatif lain yang di tawarkan adalah dengan berhutang atau dengan membuat bayaran ansuran..kata mudahnya bayar ansur-ansur.Kita terkesima menyaksikan tawaran harga murah lalu terperangkap sehingga lupa menghitung berapa jumlah sebenar apabila ianya habis dibayar.

Bayaran ansuran kebiasaannya tersedia dari 6 bulan hingga ke paras maksimum untuk beberapa tahun.Kalau dibuat ansuran pasti akan ada 'interest' atau kita sebut 'bunga' atau lebih sopan disebut 'faedah'.Sekiranya kita mengira kadar 'faedah' ini untuk 3 tahun contohnya maka harga barangan tersebut telah menjadi 2 kali ganda (atau lebih)..itulah dia 'faedahnya'.Dari keuntungan jualan ini maka peniaga akan 'KAUT' untung dan selepas itu 'MAMAH' pula 'faedah' yang kita sumbangkan. Sudah kaut lepas tu mamah..memang kenyang burrppp...

Pasti ramai antara kita juga turut setuju dengan kata-kata ' tak ada hutang..tak ada harta ' kerana itu adalah antara hakikat yang terpaksa kita terima sebagai golongan yang kurang berkemampuan untuk membeli secara tunai.Kita berhutang untuk membeli rumah, perabut dan juga kenderaan.Walau apapun sebelum berhutang pastikan apakah ianya merupakan satu keperluan atau kita sebenarnya tewas dengan keinginan yang melebihi kemampuan.

5 ulasan:

  1. salam..
    selamat membeli..
    dan belah...he he

    BalasPadam
  2. Bender nie kadang byk tipu dayanya
    jangan tertipu sudah kita yak.

    Entri Terbaru "Jom kita masuk ke alam mistik kejap..."

    BalasPadam
  3. Salam...

    Sale manjang thn skang ni..
    elok gi sale barangan ori mcm yg kat mid valley
    baru2 nih..mmg kompem sale..xde tipu punyer..

    BalasPadam
  4. salam... bro ozzy

    tul tue tapi kalau dah tak mampu lak tue keperluan tak kan tak leh hutang lak.. macam mana???

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...