6 November 2010

MESTIKAH CICAK DIBUNUH

Umat Islam khususnya pasti ramai yang mengetahui tentang kisah cicak yang dikaitkan juga dengan kisah Nabi.Memang diakui banyak pendapat mengatakan cicak adalah haiwan yang mesti dibunuh.Namun berapa ramai antara kita sebenarnya yang sanggup membunuh cicak ini?
Apa yang aku perhatikan ramai yang sekadar menghalau cicak tersebut lari dari tempatnya agar tidak membuang najisnya di dalam rumah.Antara sebab lain adalah kerana kita tidak diasuh untuk membunuh dan menganiaya binatang.

Masa aku kecil dahulu aku suka 'mengail' cicak untuk mengusik adik-adik dan selepas itu cicak tersebut aku lontar ke dalam sungai atau paya untuk memberi makan pada ikan haruan atau keli.Cara mengail cicak inipun aku gunakan kreativiti aku sendiri iaitu dengan menggunakan seutas sabut kelapa.Sabut kelapa tersebut dipintal seakan kita menjerat burung dan kemudiannya aku ikatkan pada sebatang lidi.Perlahan-lahan hulurkan sabut tersebut pada cicak dan masukkan ke kepala cicak (cicak biasanya tidak lari kerana terbau sabut kelapa tersebut).Apabila sampai ke tengkuknya tarik segera lidi tersebut dan leher cicak akan terjerut pada sabut kelapa tadi.Biasanya cicak banyak terdapat di rumah yang mempunyai banyak palang (rumah kayu) dan terdapat banyak kelkatu.

Berbalik pada kisah cicak yang dikaitkan dengan nabi tadi sedang aku search google aku terjumpa satu blog yang menerbitkan entry seperti yang aku copy paste di bawah.Membaca penulisan dan ulasannya seakan mempertikaikan kewajaran untuk membunuh cicak.Terpulang pada kita semua untuk menilai kewajaran ini  samada mengikut logik akal ataupun perkara ini sepatutnya tidak perlu atau tidak boleh dipertikai oleh sesiapa.Mesej yang ingin disampaikan adalah apakah kejam sekiranya kita membunuh setiap cicak menurut analisis dan perspektif beliau sendiri.

               < ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- >
35 tahun yang lalu, saya selalu dimomokkan dengan bunuh cicak dapat pahala! Senjata yang paling popular untuk membunuh cicak ketika itu adalah getah! Antara getah yang paling power pula sekali dipanggil ‘gundu’. 
Acara pembunuhan cicak beramai-ramai pula selalu diadakan pada khamis malam jumaat.


Lain pula zaman sekarang, pistol peluru plastik pelbagai warna digunakan. Mungkin 20 tahun lagi pistol laser…Saya tejumpa beberapa kenyataan tentang perkara ini.


1.      Riwayat dari Ummu Syarik:
"Sesungguhnya nabi  s.a.w menyuruhnya membunuh cicak"


2.      Riwayat dari Amir Bin Saad dari ayahnya: 
"Sesungguhnya nabi s.a.w menyuruh membunuh cicak dan menamakannya sebagai Fuwaisiqah (penjahat kecil)"


3.      Riwayat dari Abi Hurairah dari nabi s.a.w: 
"Sesiapa yang membunuh cicak dengan sekali pukulan dituliskan baginya 100 kebajikan,dan membunuhnya dengan 2 kali pukulan dituliskan baginya kebajikan kurang dari yang pertama,dan membunuhnya dengan 3 pukulan, kebajikannya kurang dari yang kedua"


4.      Ibn Majah pula di dalam sunannya meriwayatkan:
“Daripada Sanibah Maulah al-Fakih ibn al-Mughairah yang menemui ‘Aisyah di dalam rumahnya, lalu beliau melihat di dalam rumah ‘Aisyah (isteri Nabi Muhammad S.A.W.) ada lembing, lalu dia bertanya: Wahai Umm al-Mukminin apa yang anda lakukan dengan lembing ini?” jawab ‘Aisyah R.A.: “Kami gunakannya untuk membunuh cicak-cicak, kerana Nabi S.A.W. menceritakan kepada kami, Nabi Ibrahim ketika dicampakkan ke dalam api, tidak ada binatang yang melata di muka bumi semuanya berusaha untuk memadamkannya melainkan cicak, ia meniup (utk menyemarakkan api) ke atas Nabi Ibrahim, lalu Nabi S.A.W, menyuruh  kami membunuhnya.” (HR Ibn Majah 3222, di dalam al-Zawaid dinyatakan: Isnad hadith ‘Aisyah ini sahih dan rijalnya thiqaat)


Kenyataan no 1 & 2
Terdapat 3,800 spesis cicak dalam dunia ini (http://eduscapes.com/nature/lizard/index2.htm) Cicak yang mana satu sunat dibunuh?.


Iguana dan Dhab (biawak pasir - Uromastyx aegyptius microlepis) spesis cicak. Sanggupkah pencinta haiwan membunuh Iguana?Yang paling mencuit hati saya adalah spesis cicak bernama Dhab digalakkan makan  kerana kononnya boleh menguatkan tenaga bathin.


Khalid AlWalid Jeneral tentera Islam yang juga dikenali "Saifullah" atau Pedang Tuhan yang sangat digeruni, disegani dan diigaui oleh musuh-musuh  Islam satu ketika dahulu juga pernah makan spesis cicak ini dihadapan nabi! Adussss…


Daripada Ibnu Abbas r.a Berkata :Telah memasuki aku dan Khalid bin al-walid bersama Rasullullah s.a.w dalam rumah Maimunah isteri Baginda maka kami di hidangkan dengan daging dhab maka Rasullullah s.a.w menjamahnya.Maka didatangi oleh wanita di rumah maimunah dengan mengkhabarkan kepada Baginda saw dengan menunjukkan bahawa makanan itu adalah dhab lalu Baginda melepaskan tangannya,lalu Rasulullah saw di tanya adakah haram dhab? lalu Rasulullah berkata tidak akan terjadi di bumi kaumku perkara bermanfaat dimaafkan berkata khalid maka aku memakannya dan Baginda melihatnya.


Ada pula segelintir pengumpul barangan mistik sanggup membeli cicak ekor bercabang dengan harga yang mahal yang kononnya boleh dibuat sebagai pelaris?


Kenyataan no 3 
Bayangkan wajah seseorang yang cuba membunuh cicak dengan sekali pukulan semata-mata inginkan pahala 100 kebajikan. 
Bayangkan pula wajahnya ketika  membunuh cicak tersebut pukulan kali kedua kerana gagal membunuhnya kali pertama. Pada ketika ini, saya rasa niatnya untuk mendapatkan pahala 50 kebajikan tersasar sedikit kerana ‘geram’ cicak tu tak mati  lagi!


Bayangkan lagi jika cicak itu tak mati-mati walaupun dah kena pukul 4 kali. (pukulan pada ekor cicak yang terputus tetapi masih bergerak pun nak kena kira juga pukulannya)


Kenyataan nombor 4 
Macam manalah agaknya rupa muka cicak yang menghembuskan api yang sedang panas membara dan berapa jauhkah agaknya jarak untuk cicak tersebut menyemarakkan api. Mungkin cicak zaman dulu besar macam harimau kot! Agak-agaklah bro..
Siapa yang kejam sebenarnya?


sumber - http://www.e-bacaan.com/emaile46.htm
  <------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------>


Ada juga yang menjadikan ia bahan gurauan dengan berkata " Wa jual sama lu itu cicak satu ekor sepuluh ringgit.. wa dapat duit lu dapat pahala maa.."
Apa yang aku perhatikan cicak ini juga mempunyai sifat dengki.Di mana kita berehat sambil tengok TV disitulah dia berak.Di mana tempat kita makan di situ juga dia buang najisnya dan di mana kita hamparkan sejadah di situ juga dia 'melepas'.

Pasti ramai diantara kita tidak setuju dengan hujah beliau terutama kenyataan no-4 yang dilihat seolah-olah mempertikaikan hadis ditambah pula zaman kita ini spesis yang biasa kita temui di rumah adalah spesis cicak bersaiz kecil.Jika kita berada di zaman nabi dahulu berkemungkinan cicak yang dimaksudkan adalah cicak yang bersaiz besar dan kita perlu akui bahawa kita dilahirkan dari benua dan zaman yang berbeza.

Apa pula pendapat dan pandangan anda...




12 ulasan:

  1. agak terkilan dengan kenyataan no 4..
    kenyataan yang mempertikaikan hadis?
    apekah?

    BalasPadam
  2. salam..
    agak kurang setuju yang no-4
    setuju dengan si penggali kubur

    http://www.zulkbo.com/2010/04/akhirnya-aku-membunuh.html

    BalasPadam
  3. Salm Pozi.
    Kawan kalau jumpa cicak terus lastik aje..
    berapa das kawan lastik tak kira sgt janji dia mati :)

    BalasPadam
  4. hmmm..statement no 4 pertikaikan hadis sahih riwayat ibn majjah..agak keterlaluan la ozzy..

    BalasPadam
  5. guna sejenis ubat seperti krim (racun) yang disapu ditempat selalu ada cicak....

    BalasPadam
  6. Memang tensen kalau kena boom dengan cicok nie...

    BalasPadam
  7. Salam...

    koi benci cicak..
    ketnye nak lastik maleh..
    bkn ape,bila dia jatuh tergedik2 tu geli nengoknyer..

    BalasPadam
  8. kepada penulis tersebut bertaubatlah sementara pintu taubat masih terbuka.

    BalasPadam
  9. sekiranya cicak perlu dibunuh . maka bunuhlah ia . .sememgnya cicak haiwan kotor

    BalasPadam
  10. kenapa perlu pertikai apa yg Nabi SAW da suruh? Si Cerdik buat lah Kajian... manakala yg dungu dengar dan taat sudah mencukupi utk membuktikan keyakinan kita pada Yg Maha Kuasa. Allah Maha Mengetahui.... lagi Maha Bijaksana....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...