5 Jun 2011

ADINDA EVANS DI HARIAN METRO

Populariti seorang blogger semakin meningkat gara-gara pengakuan beraninya menyebabkan berita panas tentang dirinya turut mendapat liputan dari akhbar harian Metro semalam.
Meskipun wajah dan namanya tidak disebutkan namun ramai pasti tahu terutamanya dikalangan blogger siapakah individu tersebut.Selain dari laman blog, remaja ini juga turut popular di dalam facebook dan twitter. Namun Harian Metro hanya melaporkan berita mengenainya setelah gagal menghubungi remaja tersebut.

Sehari sebelum berita mengenainya disiarkan di Harian Metro, beliau baru saja menyambut hari jadinya yang ke 14.Mungkin dengan tersiarnya berita yang memapaparkan kisah tentang dirinya, ianya mungkin antara hadiah harijadi yang paling 'berharga' buat dirinya untuk dikenang.Sumber dari SINI


Berita tersebut turut mendapat ulasan dari Pensyarah Program Kaunseling dari Universiti Sains Islam, Prof Madya Datin Dr Sapora Sipon antaranya berkata, faktor usia yang masih muda menyebabkan pelajar itu berani berterus terang dan bangga dengan apa yang dilakukan tanpa memikirkan kesan terhadap dirinya.

Datin Dr Sapora menambah " Mungkin dia juga mahu dikenali dengan cara sedemikian yang dilihat berbeza dan mahu memberitahu dia tidak peduli pandangan negatif orang lain terhadap dirinya".Namun Dr Sapora turut bersetuju bahawa remaja tersebut telah melakukan kesalahan tetapi di usia muda dia sepatutnya dibimbing agar menyedari kesilapan dari perbuatannya dan bukannya dihukum.

"Jika menghukum dengan kata-kata kesat kemungkinan dia akan mengulangi perkara yang sama kerana marah.Sepatutnya sebagai orang yang lebih dewasa kita patut menasihatinya ke arah kebaikan kerana kita tahu dia melakukan hubungan seks dan bangga mendedahkannya disebabkan tidak berfikir panjang" katanya lagi.

Aku turut setuju dengan kata-kata Dr Sapora kerana golongan remaja seperti ini masih berdarah panas dan gemar memberontak.Ramai diantara kita juga pernah melalui zaman remaja dan mungkin kita juga pernah melakukan perkara yang tidak baik ketika itu kerana beranggapan apa yang kita lakukan itu adalah betul sedangkan perbuatan tersebut adalah salah samada disisi agama atau undang-undang.Bezanya kesalahan tersebut kita simpan untuk dijadikan pengajaran atau pengalaman bukannya mendedahkan sepertimana yang Adinda ini lakukan.

Golongan remaja seperti ini juga jarang memikirkan akibat dan kesannya dari perbuatan tersebut pada masa yang akan datang, selepas 20 tahun akan datang contohnya.Begitu juga kesannya pada orang lain terutamanya ahli keluarganya sendiri yang mungkin akan turut dikecam akibat dari pendedahannya ini serta sedikit sebanyak tempiasnya turut akan dirasai di tempat dia bersekolah. Walau apapun, pendirian aku tetap tidak bersetuju dengan tindakannya menghebahkan pengakuannya secara terbuka kerana selain dari perbuatan tersebut adalah salah ia juga boleh menjadi ikutan pada remaja lain untuk mengikuti jejak langkahnya terutama remaja yang ingin menarik perhatian ramai atau ingin meraih populariti dengan cara mudah.

                                  


ozzy - kalau nak popular boleh masuk jadi maharaja lawak...

3 ulasan:

  1. Sok2 dah beranak cucu baru nak nyesal..
    Kesian budak mentah kalau xde bimbingan..
    Hanyut sendiri...

    BalasPadam
  2. Kelakuan Anak-anak remaja bawah umur ni..cermin ibubapanya....adakah kerana dia terlalu diberikan kebebasan bersosial sehingga mudah dipengaruhi kawan2 sehingga teralpa menurut tuntuan nafsu dan keinginan sendiri...

    Semoga Allah berikan dia petunjuk dan ada pengawasan yg lebih teratur dari ibubapanya...

    BalasPadam
  3. 14 tahun... tak faham risiko lagi.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...