30 Disember 2010

BOLAKERANJANG KENAPA TIDAK DIGEMARI

Jika kita lihat di negara kita permainan ini lebih popular dan didominasi oleh kaum cina berbanding kaum lain.Antara ciri utama yang diperlukan seseorang itu mestilah bertubuh tinggi kerana mudah untuk mencapai bola.Kaum Melayu atau India ada juga yang fizikalnya tinggi tapi agak kurang yang berminat untuk menceburi sukan ini.

Pada sesiapa yang pernah bermain atau bertanding dalam sukan ini pasti tahu dan faham  situasi dan emosi ketika bermain.Sukan ini memerlukan kepantasan, skill serta teknik untuk kita berebut bola dan membuat helah untuk menjaringkan bola tersebut.

Aku juga pernah cuba bermain permainan ini meskipun ciri-ciri fizikal aku tidaklah tinggi tapi itu bukan syarat utama atau penghalang bagi sesiapa saja untuk mencuba.Bersukan merupakan satu aktiviti riadah yang bagus untuk mengeluarkan peluh sekaligus dapat menyihatkan badan.Apa yang pasti itulah pertama kali aku bermain dan itulah juga kali terakhir aku mencuba.

Permainan ini membolehkan sesiapa saja dikalangan pemain untuk menjaringkan bola kedalam jaring dan pihak lawan pula akan cuba menghalang agar bola tersebut tidak masuk ke dalam jaring. Ketika cuba menjaringkan bola pihak lawan akan mengangkat kedua-dua belah tangan untuk menghalang bola tersebut dari dijaringkan.Inilah saat yang membuatkan aku tidak lagi berminat untuk bermain dan mematahkan terus semangat aku untuk bermain sukan ini.Masakan tidak 'hutan simpan' terbentang di depan mata bersama bau persis bau longkang membuatkan aku hampir muntah disitu juga..cukuplah sekali itu saja untuk aku simpan buat kenangan dan sebagai catatan pengalaman.

Mungkin itu adalah pantang larang atau tradisi mereka agar menyimpan khazanah 'hutan simpan' dan segala semak samun selain percaya pada pantang larang yang lain termasuklah nombor,jangan mandi pagi, kedudukan rumah dan sebagainya.

Apakah memakai baju seperti ini adalah syarat untuk bermain bolakeranjang atau ia hanya mengikut tradisi. Jika ada antara kita yang berminat untuk bermain sukan ini pesan pada kawan-kawan pakailah baju yang ada lengan.Tidak salah sekadar bermain sesama sendiri untuk mengeluarkan peluh dan memakai baju yang ada lengan.Sekiranya memasuki pertandingan barulah kita ikut segala syarat yang telah ditetapkan.




<-- kalau nak pakai juga biarlah yang macam ni....





ozzy - letih nak redah hutan...

5 ulasan:

  1. Salam Pozi kawan tak reti lalu main bola keranjang nie bese main bolak sepak2 guling2 aje :)

    BalasPadam
  2. bro ozzy
    alamak bola keranjang hehehee

    BalasPadam
  3. Kawan pula suka main bola lisut jer..

    BalasPadam
  4. salam..
    ermmm..macam main
    netball je..permainan
    orang pompuan..he he

    BalasPadam
  5. Salam...

    Ahahaha...tersembur air mineral koi minum baca ayat hutan simpan ter...Tengik usoh kabo la yek..kala boleh nak muntoh kat situ gek..:P

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...