27 April 2011

SERBA SALAH

Perasaan serba salah sering kali membuatkan kita sukar untuk membuat pilihan.
Ibarat pepatah yang menyebut 'ditelan mati emak diluah mati ayah' kadangkala ia turut menyumbang timbulnya masalah.Masalah yang mungkin akan tiba-tiba muncul akibat dari perasaan serba salah untuk membuat keputusan.

Kalau tak ada kawan kita rasa serba salah takut nanti orang kata macam kera sumbang, sombong ataupun berlagak.Bila dah ramai kawan pun kita rasa serba salah sebab nak jaga semua hati dan perasaan kawan-kawan.Bila tengok seorang kawan mengata atau menyakiti hati kawan yang lain kita jadi serba salah.Nak tegur, bimbang nanti kawan kita terasa hati kalau tak tegur pun rasa serba salah sebab bimbang kawan yang jadi mangsa akan anggap kita tak ambil peduli atau tak nak bantu dia.Tegur salah, tak tegur pun rasa serba salah.

Walaupun ramai berkata bahawa diam itu lebih baik tapi kadangkala kalau kita diam je, pun rasa serba salah bimbang nanti kawan kata kita sombong dan tak nak menegur.Bila bercakap bimbang nanti kawan pulak kata kita berlagak, menunjuk-nunjuk atau nak tunjuk pandai.Diam salah, cakap pun rasa serba salah.

Zaman sekarang ni tersedia bermacam kemudahan untuk hubungi rakan-rakan.Tidak lagi seperti zaman dulu yang banyak bergantung dengan pejabat pos.Boleh guna telefon samada telefon rumah atau telefon bimbit, boleh guna khdmat SMS kalau nak jimat kredit, boleh guna email ataupun boleh terus gunakan laman yang menyediakan ruang sembang seperti facebook, yahoo messenger dan bermacam lagi aplikasi yang telah tersedia.Bila kemudahan dah tersedia kita pulak rasa serba salah, kalau asyik online bimbang nanti kawan kata kita ni tak ada kerja lain.Bila tak online pun rasa serba salah bimbang nanti orang kata kemudahan ada tapi tak nak guna.Ada yang kata itu lebih baik dari kita salahguna kemudahan yang ada.Guna salah, tak guna pun rasa serba salah.

Bila lama kita tak berhubung kita rasa serba salah bimbang nanti kawan atau saudara kata kita lupakan kawan atau saudara.Kalau selalu sangat call atau sms pun rasa serba salah bimbang nanti kawan atau saudara kata kita ni asyik mengganggu dia saja.Bila dah lama tak dengar berita kita jadi serba salah samada nak hubungi dia atau tunggu dia hubungi kita.Telefon salah, tak telefon pun rasa serba salah.

Banyak lagi perkara yang membuatkan kita rasa serba salah.Ketika memandu kita akan merasa serba salah lorong mana kita nak pilih, ketika membeli belah kita rasa serba salah barang mana untuk kita beli, ketika bekerja kita turut akan rasa serba salah contohnya kerja sebagai guru.Kalau anak murid buat salah kita rasa serba salah apa hukuman yang patut dibuat.Tersilap pilih hukuman guru akan dipersalahkan, kalau tak buat hukuman pun guru juga akan disalahkan kerana dianggap tidak menjalankan tugas.

Begitulah kehidupan, walaupun kita seringkali berhadapan dengan perasaan serba salah ramai yang memberi jawapan "pedulikan dengan orang lain, kita tak akan mampu untuk menjaga hati dan berlaku adil pada semua orang".Apa saja sekalipun dan walau sering rasa serba salah jangan sampai kita seringkali rasa 'serba serbi pun salah'.. itu lagi berat.

ozzy - tulis salah, tak tulis pun rasa serba salah.




11 ulasan:

  1. sangat setuju! ni nak komen pun rasa serba salah.. hehe

    BalasPadam
  2. Salam Pozi, adus serba salah, serba tak kena nie... jangan sampai mandi bunga sudah weh :)

    BalasPadam
  3. Serba salah jer rasa ni...nak komen salah tak komen rasa bersalah pulak sbb dah masuk sini...hehehe...

    Apa pon mmg situasi serba salah ni sebahagian dari Jalan yg kene kita tempoh...so..pandai2 la kita melaluinya...bagai menarik rambut dlm tepung bro..

    BalasPadam
  4. Serba salah nak komen..huhuh

    Org yang salu menggunakan akal mmg salu serba salah nk buat sesuatu..mikirkan implikasinya pulak nt...Yg x guna akal tu parah...lgsung xde rase serba salah apatah lg rase bersalah bila buat salah...

    BalasPadam
  5. Assalam...
    nak komen jgk tp serba salah pulak sbb tak ada idea yg bernas nk diluahkan...

    BalasPadam
  6. Salam, mmg serba salah jadinya yak :(

    BalasPadam
  7. diantara jenis simpanan yang banyak faedah dicapor pula dengan bonos dan macam-macam tambahan ialah simpanan serba salah.serba salah akan berakar dan tumbuh berbagai-bagai sehingga kita naik kelam, tak selesai kalau kita pergi kepada pengurus serba salah pun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. lama-lama nak hidup pun rasa serba salah hehe..

      Padam
  8. hidup serba salah, tak hidup pun serba salah gak..haa

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...