27 Disember 2010

JOM SKODENG

Biasanya jika di kampung orang akan heboh bila ada anak dara atau anak gadis kena skodeng.

Seorang budak lelaki jika ada kesan sarang labah-labah atau bekas sarang ayam di kepalanya dia akan dituduh baru lepas skodeng kerana zaman dulu sarang ayam atau tempat ayam menetas banyak terletak di bawah rumah.Selain itu jika mata seseorang itu dihinggapi ketumbit ia turut dikaitkan dengan skodeng.

Manakala orang yang membuat kerja skodeng ni kalau kena tangkap memang malu besar kerana namanya akan dijaja seluruh kampung sebagai kaki skodeng termasuk emak dan ayah turut akan merasa malu. Nasib tak baik terus lekat dengan panggilan skodeng di belakang namanya contohnya mat skodeng, Atan skodeng dan sebagainya.

Bagi perempuan yang kena skodeng juga akan merasa malu kerana apa yang disembunyikan dan tidak sepatutnya dilihat oleh orang lain telah berjaya diceroboh oleh mata yang nakal.Ada yang malu untuk keluar rumah kerana rahsia dirinya telah diketahui oleh orang lain.

Zaman sekarang tak payah lagi susah-susah nak skodeng.Kalau tak nak skodeng pun macam disuruh skodeng.Kalau dulu malu takut orang nampak sekarang malu takut orang Tak nampak.Bila keadaan macam ni kadang-kadang tengah memandu tiba-tiba anak-anak kata " eiiiii..tengok tu..nampak ontot" ..nak tak nak kita pun terskodeng juga ....


                      

ozzy - zaman dah berubah..tak payah skodeng..bersepah di tepi jalan dan internet ..macam-macam ada

6 ulasan:

  1. Adus abender kawan nok komen tadi??? abis lupa sebab best ngat nengok sama gambor org skodeng tu hehehe...

    BalasPadam
  2. jaga-jaga bang..kang kena ketumbit hehe..

    BalasPadam
  3. salam..
    skodeng baru adventured
    internet tak adventured..
    he he..

    BalasPadam
  4. w'salam zul & Syafiqah - skodeng pun ada ketegori adventure juga ye hehe..

    BalasPadam
  5. Nak skodeng ke tak... Nak skodeng ke tak.. Nak skodeng.....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...