19 Ogos 2010

BLOG SAMPAH

Terasa sedikit kecewa dan simpati mendengar keluhan salah seorang rakan blog iaitu blogger Ummi Iman apabila blognya di label sebagai blog sampah.Aku sendiri tertanya-tanya atas sebab apa atau atas dasar apa sesebuah blog itu sewenang-wenangnya dilabel dan dianggap sebagai sampah?.
Cuba kita renung semula penglibatan awal kita semua sebagai blogger. Setiap orang bebas mereka cipta dan memilih apa juga tema blognya sendiri.Disamping tidak ada yuran yang dikenakan juga tidak ada pula syarat yang mengatakan blog kita akan dilabel sebagai blog sampah sekiranya kita tidak memenuhi krteria atau syarat yang ditetapkan.

Sekiranya benar wujud kategori sebegini siapa pula barisan para hakimnya?.Ahli panel terdiri daripada siapa?.sasterawan?cendikiawan? Sekiranya sesiapa yang tahu tolong beritahu aku.Apa yang aku pasti tuduhan atau gelaran sebegini dicipta dari kalangan blogger sendiri.Blogger tersebut pula datangnya dari mana?adakah dia mempunyai ijazah atau sekurang-kurangnya sijil blog dan pengiktirafan itu pula diberi oleh siapa?.Andai perkara ini terjadi sesama kita orang melayu terasa amat kecewa kerana kenapa perlu adanya rasa iri hati dan dengki di dalam dunia blog yang tidak seberapa ini.Kenapa perlu tanamkan emosi..kenapa perlu taburkan hasad dengki dan iri hati dan apa motifnya.Tak cukupkah lagi pergolakan dan perpecahan sesama kita diluar sana.Kenapa tak singgah di blog kaum bukan melayu dan katakan pada mereka blog mereka adalah blog sampah.. ada berani??.

Contohnnya blogger terkenal seperti Red Mummy ..aku pernah membaca entry berkenaan kucingnya yang mengawan.Hebat sangatkah penulisannya mengenai kucingnya yang mengawan itu.Tak pula aku dengar ada yang gelarkannya sebagai blog sampah sedangkan pengisiannya lebih kurang sama iaitu berkisar tentang kehidupan peribadi dan aktiviti sehariannya.Yang pasti jika dianggap sampah sekalipun hidupnya senang dengan pendapatan beribu ringgit sebulan hasil dari blog tetapi orang yang menganggap penulisan atau blognya hebat pernahkah mukanya keluar paper? hebat setakat atau setinggi mana? dan jika penulisannya hebat kenapa tak terbitkan novel yang memberi pulangan yang lebih tinggi itupun kalau laku atau mungkin dia sendiri tidak yakin dengan dirinya.

Persoalannya kenapa kita begitu cenderung mencungkil dan menyelongkar kekurangan serta kelemahan orang lain terutamanya sesama kita orang melayu.Kenapa perlu memberatkan fikiran dengan apa yang orang lain coretkan...bersihkan hati serta positifkan diri dengan menganggap itu semua adalah hak individu termasuk diri kita sendiri berhak mencoretkan apa saja di dalam blog kita sendiri kecuali jika apa yang dia coretkan menyentuh dan memalukan atau memfitnah diri kita.Ibarat kita berkunjung ke rumah rakan-rakan mungkin kita tidak suka dengan dekorasi atau susun atur perabut di dalamnya atau reka bentuk rumah itu sendiri adakah wajar kita menganggap rumahnya sebagai sampah? sedangkan ketika itu kita mungkin hadir sebagai tetamu yang tidak diundang.

Lapangkanlah minda apabila melihat kekurangan rakan lain dan tegurlah dengan cara berhemah atau tinggalkan saja jika tidak suka..mudah bukan.Jika merasakan diri kita bagus dengan berbagai panduan atau mungkin ada guideline tertentu apa salahnya untuk sama-sama kita berkongsi mempertingkatkan lagi kualiti dan meminumkan kelemahan yang ada bagi mewujudkan jalinan persahabatan yang lebih baik.Selebihnya terpulanglah kepada individu tersebut samada mahu ikut atau tidak.Berilah kritikan yang membina bukannya caci maki yang tiada hujung pangkalnya.Bukankah kita orang melayu kaya dengan adab sopan?.

Dari pihak pengiklanan sendiri contohnya nuffnang tidak juga aku lihat wujudnya kriteria yang membezakan sesebuah blog apatah lagi tertulis blog sampah.Dari apa yang aku perhatikan biasanya apabila seseorang itu sudah merasakan dirinya bagus dengan entry yang dianggapnya berkualiti bersama pengikut yang ramai maka timbullah rasa bongkak dan ego dan mula mencari kelemahan orang lain tetapi sedarkah kita siapa yang memeriahkan blog kita jika bukan dikalangan kita sendiri.Jika tiada sesiapa yang singgah dan baca apa yang kita tampilkan maka jadilah kita blogger syok sendiri dan blog inilah selayaknya digelar blog sampah kerana dia terasing di dalam dunianya sendiri seperti tong sampah yang menantikan kehadiran apa saja termasuk sampah yang bakal hinggap ke dalamnya.

ozzy - ada bermacam jenis blog..

14 ulasan:

  1. salam,

    aku dah masuk tadi tapi malangnya aku tak nampakpun sampah? ke oranyang bercakap itu yang sampah? biar sajalah omongan kosong dari bingit bunyi bak tong itu, takkan surut dengki manusia di muka bumi gegara PHD ni

    BalasPadam
  2. salam..
    alahai kesiannya
    kena kategori sampah
    blog aku kategori
    ashtry abuk rokok kut?

    BalasPadam
  3. sape yg buat judgement ni? elok jer blog dia, berinformasi.kalo blog tu sampah, blog sy tak tau lah label ape..huhuhu.

    BalasPadam
  4. Salam pozi kes naya itu... blog sampah. Apapun bila ada kata2 sedemikan kawan rasa tidak dpt tidak seseorg itu ada ada niat tersendiri busuk hati atau sakit hati terhadap org lain.

    **adus kalau gitu blog kawan tu label abnderlah gamoknya :(

    BalasPadam
  5. Isk..isk..isk..klu org lama pun kena label cenggitu, apatah lg blog yang baru na bertatih. Tp, mak setuju dgn en ozzy : klu x suka membaca di 1-1 blog tu, leave it! X de paksaan utk sesiapa dtg ke 1-1 blog tu kan..

    BalasPadam
  6. urmm..en. ozzy..terima kasih buat entry untuk ummi..entahlah..hidup mesti diteruskan..ummi takkan mati kalau setakat dengan kata-kata hangit 'dia'..

    BalasPadam
  7. macam2 ragam org ni.mungkin dia ni jenis suka melabel org kot

    BalasPadam
  8. siapa hak dia nak judge blog blogger lain sampah...sebelum cakap tue tanya diri sendiri..blog dia tue bagus ker??atas hak tuan blog nak tulis pasal pe kan ozzy...kalau tak suka boleh kuar...tiada paksaan dalam dunia blog...happy blogging :)

    utk ummi iman: tabahkan hati ye..teruskan berblog..

    BalasPadam
  9. wah..sapa yg sesedap mulut je ckp blog org tu blog sampah? abaikan org macam tu. byk lagi blogger2 lain yg akan dtg ke blog kita kalo kita rajin blogwalking n komen kat blog org lain.

    kesimpulannya: singgah la ke blog sy. hehe.

    BalasPadam
  10. belajar lah menghormati hak dan pandangan org lain...

    BalasPadam
  11. Salam Ozzy. Tak habis2 nak mengutuk orang. Sebelum ni aku dah kena..terpaksa buat satu post pasal tu..ni blog Ummi Iman lak..cuma yg menulis ulasan pula Ozzy...tak kira la sape2 nak tulis pun, yg penting kita sesama blogger ada hati dan perasaan. Kita kasihan melihat rakan2 kita (walaupun tak kenal) dihentam dan dikutuk sebegitu rupa. Apa, manusia yg mengutuk itu sejenis haiwan yg tidak berperasaan ke?

    BalasPadam
  12. salam 2 all.. sebenarnya ..orang yang kata blog orang sampah..tu yang sampah....bagi tau sapa dia nanti kita hack dia...blog adalah hak peribadi.. " dont ever let sombody stold your dream "

    BalasPadam
  13. Salam Ozzy,

    Suka dengan N3 ni,dan ulang baca sekali lagi. Cara pengolahan, susunan ayatnya dan contoh yang diberi cukup berkesan dihati. Tahniah.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...