15 April 2011

AYAM KAMPUNG VS AYAM DAGING

Bagi penggemar ayam kampung meskipun harganya mahal namun mereka tetap cuba untuk mendapatkan ayam ini.Selain berkhasiat rasanya juga  lebih sedap dan aku juga antara penggemar daging ayam kampung walaupun ramai yang berkata dagingnya lebih liat.
Sekiranya kita memilih ayam tua sudah tentu dagingnya lebih liat tetapi ia turut bergantung kepada teknik atau petua yang digunakan oleh 'tukang masak' untuk melembutkan daging ayam kampung ini.


Ayam daging atau disebut ayam telur pula seperti yang kita tahu diternak bagi tujuan komersial. Terdapat berbagai resepi berasaskan ayam ini yang boleh dibuat hidangan samada untuk keluarga atau untuk jualan.
Sepertimana yang pernah aku katakan dalam entry yang aku terbitkan sebelum ini iaitu " Apakah Ayam Daging Berkhasiat " sememangnya aku kurang menggemari ayam daging ini.




Terdapat beberapa perbezaan yang agak ketara jika dibuat perbandingan diantara ayam kampung dan ayam daging.

Makanan
* Ayam kampung hidup berdikari dengan mencari makanannya sendiri dan bebas bergerak kemana sahaja untuk berusaha mendapatkan makanan.Antara sumber makanan utama adalah cacing dan bahan organik yang lain.Ayam kampung lebih bijak memilih diantara makanan yang berkhasiat dengan makanan yang memudaratkan.
* Ayam daging hanya menunggu masa makanan atau dedak diberikan kepada mereka.Selain diberi makanan mengikut waktu mereka juga akan diberi 'vaksin' dan 'disuntik' dengan hormon atau 'suppliment' agar cepat 'membesar'.

Fizikal
Ayam kampung mempunyai ciri-ciri fizikal yang lebih tegap terutamanya pada kaki dan mempunyai bulu yang berlainan warna.Ayam kampung lebih mudah untuk dibezakan antara jantan dengan betina kerana fizikal serta warnanya yang jelas berbeza.Ayam jantan turut mempunyai taji untuk mempertahankan diri atau untuk menyerang musuhnya serta mempunyai ekor yang panjang.
* Ayam daging biasa yang kita lihat mempunyai warna yang sama iaitu putih samada jantan atau betina.Kadangkala agak sukar untuk membezakan yang mana satu jantan dan yang mana satu betina kerana bentuk mereka yang hampir sama.

Tempat Tidur 
Ayam kampung akan kembali ke dalam reban apabila hampir waktu maghrib atau ketika matahari terbenam.Ayam kampung juga bijak memilih tempat tidur yang selamat sekiranya tidak disediakan reban iaitu dengan tidur di atas pohon pokok yang tinggi dan rendang atau dalam ertikata lain ayam kampung lebih pandai berdikari.
* Ayam daging tidak perlu memikirkan tempat tidurnya kerana ia telah tersedia dan hanya menunggu masa untuk melelapkan mata setelah diberi makan atau dalam ertikata lain ayam manja @ pemalas.

Waktu Pagi
Ayam kampung akan berkokok dengan riuh apabila masuknya waktu subuh atau ketika terbitnya matahari dan mula merayau untuk mencari rezeki.
* Ayam daging terus menyelimutkan dirinya dengan kepak dan bulunya yang tebal sehinggalah dikejutkan untuk diberi makan apabila waktu untuk makan tiba.

Bertelur
Ayam kampung  akan bertelur dan mengeramkan telurnya sehingga telur tersebut menetas.Ayam kampung juga sering membuat bising selepas bertelur untuk memberitahu bahawa dia baru lepas bertelur.
* Ayam daging akan bertelur merata-rata secara diam-diam dengan selamba dan membiarkan telurnya begitu saja atau dalam ertikata lain tiada tanggungjawab.

Pasangan
* Ayam kampung akan menjaga pasangannya dan tidak akan membiarkan pasangannya diganggu oleh ayam-ayam lain.Ayam kampung juga tidak mempunyai banyak pilihan kerana jumlahnya agak terhad.
* Ayam daging lebih bebas untuk memilih dan bertukar-tukar pasangan atau dalam ertikata lain pergaulan bebas hehe...

Ada orang kata Ayam kampung kuat berkokok tetapi kadangkala ekornya penuh bergelumang dengan tahi...Ayam bandar pula tak pandai berkokok tapi tahinya sentiasa dibuang.Apakah ada persamaan sekiranya fakta atau ciri-ciri tersebut di convert menjadi " Orang Kampung vs Orang Bandar " ?..dulu dan sekarang...cuba baca semula dan nilaikan sendiri.

Persolannnya benarkah ayam daging berkhasiat?.Ia ibarat kita menternak apa jua haiwan peliharaan dan kemudiannya kita lakukan proses yang sama terhadap haiwan tersebut sama seperti yang kita lakukan pada ayam maka apakah haiwan tersebut juga boleh kita anggap berkhasiat?ingin tahu lagi tentangnya boleh klik dan baca DI SINI

ozzy - tak pandai berkokok.

12 ulasan:

  1. salam Ozzy..
    ayam kampung kat Jengka
    banyak sampai tak temakan
    tapi di KL ni mahal amat
    reganya..

    BalasPadam
  2. Salam kunjungan.. singgahla ke blog saya ;)

    BalasPadam
  3. Salam pozi, goner2 pun ayam kampung tetap ada
    aroma yang tersendiri berbanding ayam bandor :)
    New Entry "Hidu pen marker ganti gam."

    BalasPadam
  4. Sekarang banyak ayam yang boleh mengurut ..

    BalasPadam
  5. As salam..
    Dulu nak mkn ayam kg, tangkap je tp skrg ni asyik mkn ayam daging je...itu je yg ada..

    BalasPadam
    Balasan
    1. enak bngat enggak sih ? mkan ayam daging aj!

      Padam
  6. Skrg ni org kg n bandor sama jek..
    Yg rajin tu rajin la,yg mlas tetap malas x kira org kg pun...nunggu disuap subsidi jek..

    BalasPadam
  7. wah banyaknya info pasal ayam yg nisa tak tau..terima kasih encik ozzy..nisa lebih suka makan ayam kampong, tak tau nape..tapi balik kg baru dpt makan ayam kampong..huhuhu

    BalasPadam
  8. tak pernah nak ambik tahu pun pasal ayam... nice entry.. :)

    BalasPadam
  9. kelakar la..tp mmg betul..ayam kampung sihat semulajadi..

    BalasPadam
  10. Baru saya tahu . Kini saya faham :-)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...